Nyheter - Bilder - Reisebrev

Distanse til Kinsale - Irland: 1.086 nm

Vindstyrke: Vindstille 0-7 knop

Vindretning: Litt her og der

Fart: ca 7 knop for motor.

Kurs: 10 grader

Vær: Regn

Bølger: Svell på ca 1 meter

Da var vi underveis igjen. Mannskapet som denne gangen består av min far og min onkel kom om bord i formiddag. Vi kastet loss kl 13 etter å ha fylt opp med vann og mye diesel. Har diesel for nesten 1000 nm så vi skal nok komme frem hvis det blir mye vindstille.

Det regner og er ganske kaldt her på første dag. Vi styrer 10 grader som er litt nord for direktelinja. Dette i håp om å finne gunstig vind lenger nord. Det er også meldt nordvestlig vind så hvis vi er lenger nord slipper vi å få så skarp kryss.

Vi er i gang og alt er topp om bord.

Fredag 30.mai 2008 kl 12.00 UTC - Dag 2

Fart: 5,5-6 knop

Kurs: 37 grader, rett mot Kinsale

Bølger: 1-2 meter

Om en time har vi vært underveis i et døgn. Ble mye motor i vindstilla frem til i dag morges. Nå seiler vi kryss rett mot mål. Et liv på skrå igjen. Meldt vind opp mot 25-30 knop utover kvelden så det blir nok livlig på kryss utover kvelden og natta.

Ingen sjøsyke og alle i god form. Gamlegutta har delt styrevaktene i natt og skipperen har sovet fra i 8 timer. Skal bare få de inn i byssevaktrutinen så er alt som det skal om bord!!!!

Mye delfiner som hoppet i morild rundt båten i går kveld.

Alt bra!

Fart: ca 5,5 knop

Kurs: Rett mot mål, 37 grader

Bølger: 1 meter

Stille før stormen. Vi seilte i hele går og har motorseilt hele natten, nå er det bare motor i vindstille. Det varer dog ikke så lenge. Det er meldt opp mot 40 knops vind mandag/tirsdag. Det blir nok trivelig. Vi seiler/kjører sakte nå i et forsøk på at styggeværet skal passere foran oss og ikke rett over oss.

Ellers har vi omsider sett mye hval. En flokk på 5-6 store hvaler bare 100 meter fra båten. Vi har også ofte besøk delfiner og for fem minutter siden kom det sannelig en skilpadde forbi. Det er liv her ute i hvert fall.

I dag er det også den store gratulasjonsdagen.

Gratulerer med dagen til Bamma, Mamma, lillesøster og kone.

Gratulerer til matros Kari Anne og byssegutt Henrik som gifter seg i dag.

Gratulerer også til svoger Lars-Espen som er 35 år og to uker akkurat i dag….. he he

Tar jeg ikke helt feil så har jammen den godeste Anna Hovland? bursdag i dag også.

Gratulerer med dagen til alle sammen.

Solen skinner og alt er topp om bord. Håper dog at uværet tar en annen retning enn akkurat hit til oss. Svaret kommer om noen dager…

Søndag 1.juni 2008 kl 12.00 UTC - Dag 4

Vindretning: NV

Fart: ca 6-6,5 knop

Kurs: 38 grader

Vær: Overskyet, regn og litt sol

Bølger: ca 1-2 meter

Vi har satt opp farten og seilt 155 nm siste døgn. Det er vi fornøyd med. Ikke meldt så mye vind som tidligere antatt så vi håper vi slipper unna storm. Dagene går sin gang, vi sitter 3-4 timers vakter om natten og stort sett alle tre på dagtid. Lasagne til middag i går. Skipperen måtte trå til i byssa igjen. De gamle gutta påstår at de ikke kan lage mat… Har sett hval et par ganger siste døgnet også.

Ellers er det kaldt om bord. Sitter med lue og votter på natta. Varmeapparatet virker heller ikke som det skal så vi får ikke varmet opp noe særlig nedi i båten heller. Vi har med reservedeler så vi får se om vi får fikset det om det blir vindstille, hvis ikke får vi vente til vi kommer til Irland. Forhåpentligvis blir det på fredag.

Mandag 2.juni 2008 kl 12.00 UTC - Dag 5

Posisjon: 44:54.2N 17:39.5W

Utseilt distanse siste døgn: 168 nm

Utseilt distanse totalt: 591 nm

Distanse til Kinsale - Irland: 547 nm

Vindstyrke: 20-25 knop

Vindretning: Sydvest

Fart: 7 knop i snitt siste 24 timer.. Det er bra!

Kurs: ca 50 grader

Vær: Sol og skyer om hverandre

Bølger: ca 2,5-3 meter og økende

Vi er rett over halvveis til Kinsale men er på rømmen. Vi seiler nå ca 50 grader som er øst for direktelinja. Grunnen er en front som kommer i natt eller i morgen. Vi prøver å komme oss så langt unna senter som mulig. En annen utfordring er et lavtrykk som kommer inn over Irland i løpet av de neste dagene og kanskje tvinger oss til å seile mot Falmouth i England istedenfor Kinsale i Irland. Det er i så fall ikke så bra siden Line og barna kommer til Irland på søndag. Vi får bare håpe at det tar en annen vei og at alt blir bra til slutt.

Vinden er jevnt over 20 knop med kast opp mot 30 knop. Det betyr god fart i båten. 7 knop i snitt siste døgn er bra. Ulempen med vinden er selvsagt at bølgene blir større og større. Stadig mer sjøsprut over dekk og mer hopp og sprett for båt og mannskap.

Nå skinner solen og det er brukbare forhold. Vi håper det fortsetter sånn de neste 4 døgnene også..

Tirsdag 3.juni 2008 kl 12.00 UTC - Dag 6

Fart: ca 5,5 knop

Kurs: 40-50 grader

Bølger:1-2 meter

Vinden har løyet og dermed er farten redusert. Vi seiler fortsatt litt øst for direktelinja for å unngå sentrum av en kaldfront som skal komme i kveld/natt. Kl 6 i dag tidlig passerte båten og skipperen 10.000 nautiske mil i utseilt distanse siden vi reiste fra Halden for 11 måneder siden. Tipper det er omtrent den samme distansen som seilere flest hjemme seiler i løpet av cirka 15 år, så det har jo blitt litt seiling dette året. Det er ca 1.500 nm til er vi hjemme igjen.

Siste døgn har det skjedd lite nytt. Bølgene er noe mindre, vi har sett hval et par ganger og skipperen har servert egg og bacon til frokost.

Lavtrykket som er ventet inn over Irland ser ut til å komme senere enn antatt så vi tror vi klarer å komme oss til Irland før det blir mye vind. Kanskje fortsetter vi helt til Dublin når vi først er i gang. Får se hva værmeldingene viser de neste dagene og formen til gamlegutta. Tross alt er gjennomsnittsalderen om bord nærmere 50 år nå. Da vi seilte fra Las Palmas til Karibien var den ca 20 år. Dog er skipperen stadig ung, frisk og rask.

Alt topp om bord.

Fart: 5,5-6 knop

Kurs: ca 50-60

Bølger: 2-3 meter

Vi starter med det positive: Natten er over, vinden har løyet og solen skinner igjen.

Også tar vi det som ikke er har vært så trivelige. Hele gårsdagen gikk med til å vente på kaldfronten som skulle passere i løpet av døgnet. Gikk over båten og sjekket at alt var shipshape og laget ferdig litt mat. Kl 20 startet moro. Vinden økte gradvis fra 20 knop til 30 knop. Fra ca kl 21 til kl 04 blåste det jevnt over mellom 27-40 knop. Heldigvis var vindretningen fra sydvest så vi lenset av gårde med tredje revet i storseilet og litt genoa. (Tredjerevet = storseilet redusert til ca ¼) For å få kortest mulig tur gjennom fronten seilte vi på ca 10 grader, mens Kinsale er på ca 40. Følgelig litt ute av kurs og veien frem blir litt lenger. Mye vind og mye sjø til tross, båt og mannskap klarte seg bra og nå er alt bare fryd og gammen igjen. Dog mye våt tøy og trøtte folk her. Skipperen har vært våken i 24 timer og trenger noen timer på køya.

Natten lærte oss også hvor viktig utkikk er. En stor lastebåt kom seilende opp på vår babord side. Vi fikk den inn på radaren og da var den ca 2 nm unna. De neste minuttene kom den stadig nærmere. Vi lyste opp seilene med lommelykt, men den viste ingen tegn til å endre kurs. Til slutt kalte vi den opp på VHF`en, da var den 1 nm unna. ”Nei, han så oss ikke på radaren, men han lovte å holde seg klar av oss”. Noen sekunder senere endret de kurs rett mot styrbord og gikk bak oss på ca 50-100 meters avstand. Vi så hele skutesiden og luktet eksosen. Ikke bra! Hadde vi ikke kalt den opp kunne det blitt dramatisk her ute. Det er nemlig ikke bare bare å komme seg unna for oss når det blåser mye og sjøen er stor. Vi lærte også at man kanskje burde ha ofret noe skarve tusen lapper på en ordentlig radarreflektor og ikke brukt den enkle modellen vi har.

Nå skinner som sagt solen igjen og vinden er på ca 15-19 knop, men den har dreid så vi seiler nå kryss østover. Klarer ikke å gå rett mot mål så vi seiler litt omvei igjen. Vi har ca 300 nm igjen til Kinsale og værmeldingene ser bra ut de neste to døgnene. Vi regner dermed å være fremme på fredag formiddag. Vi går til Kinsale. Dublin får vente til neste uke.

20 m/s har ikke tatt knekken på oss så vi fosser videre og alle er glade og fornøyde med at nattens dramatikk er over.

Ship o Hoy

Kurs: 40 grader, mot Kinsale

Vær: Sol og litt skyer

Bølger: ca 2 meter

Da har vi vært en uke på havet og seilt 1.035 nm. Vi har bare 140 nm igjen til Irland. Det betyr at det er under et døgn til Atlanterhavet er krysset for andre gang. Jeg har for lengst konkludert med at det er veldig mye vann der ute!

Det siste døgnet har vinden vært mellom 7-17 knop så vi har seilt i et ok tempo og hatt en det behagelig om bord. Det har blitt mye soving siste døgnet, siden alle tre var slitne etter møkkaværet dagen før. Gamle gutta er forresten gode på å sove. De sover for at tiden skal gå fortere. De har ikke skjønt at gleden er å være underveis.

Vi er fremme i morgen formiddag. Mannskapet mønstrer av på søndag, samtidig som Line og barna kommer om bord igjen. Det blir bra!

Til slutt i dag så sender jeg en anbefaling til dere som skal ut å seile på de store hav senere. Sjekk ut: www.frivind.no Her kan man kjøpe værmelding og routing. Vi har hatt stor nytte av dette helt siden vi forlot Karibien. Mads sender oss en e-mail hver dag med informasjon om vær, vind, bølger, rutevalg osv. Det koster litt mer penger enn å bare laste ned gribfiler på egen hånd, men du verden så mye bedre.

Over og ut for nest siste gang på Atlanterhavet for denne gang.

Fredag 6.juni 2008 kl 07.45 UTC - Dag 9

Posisjon: 51:29:0N 08:41.9W

Utseilt distanse siste døgn: 130 nm (siste 20 timer)

Utseilt distanse totalt: 1.165 nm

Distanse til Kinsale - Irland: 17 nm

Vindstyrke: 3-8 knop

Vindretning: sydvest

Fart: 7 knop, motorseiling

Kurs: Mot Kinsale, selvsagt

Bølger: Lite sjø

Sol-båten har krysset Atlanterhavet igjen. Vi er nå bare to timers tid unna Kinsale i Irland. Til tross for mange skeptikere der hjemme har båten og mannskap nå kommet helskinnet over hele Atlanterhavet to ganger. Vi har opplevd små bølger, store bølger, storm og stille, natt og dag, regn og sol, noen få tunge dager og veldig mange gode dager. Det har selvsagt vært en og annen utfordring, men det har aldri vært kritisk på noen måte. Båten og alle som har vært med som mannskap har klart seg veldig bra. Skipperen er stolt som en hane og er både glad for at vi er kommet ”nesten” hjem og ikke minst for at vi våget å kaste loss å realisere drømmeturen. Atlanterhavet er stort og har mye vind og vær, men det er langt fra noen umulighet, selv for en liten familie med liten båt.

Siste døgn har vært rolig med bra vær og passe med vind. Totalt utseilt på denne etappen blir ca 1.185 nm. Snitt fart blir ca 6.25 knop og slutt tid blir rett under åtte døgn. Selv med sterk kuling og mye regn for et par dager siden har seilasen også denne gangen vært bra. Nå er det bare Irskesjøen og Nordsjøen som skal krysses før vi er tilbake i Norge om en tre-fire ukers tid.

”Å våge er å miste fotfeste for en stund: Ikke våge er å miste seg selv for alltid”