Nyheter - Bilder - Reisebrev

Fart: 0

Vær:

Bølger:

Vi har seilt ca 30 nm i dag og ligger nå på Anegade rett nord for Tortola. Planen er å sette kursen ut i havet i morgen tidlig. Vi har sjekket ut og båten er fylt opp med diesel, vann, mat og drikke. Line og barna er vel hjemme i Norge etter en trøblete flytur.

I går måtte vi ta farvel med Harmonia etter ca 3 måneder som tvillingbåter. Det har vært kjempe fint å seile sammen med Tiners og Steners og vi gleder oss til å treffe de igjen i Norge.

Alt vel om bord.

Fart: 0

Vær: Sol og dels overskyet

Bølger: 1-2 meter

Vi kaster loss om ca en time. Meldt sånn passe med vind de to første dagene før det antagelig blir nesten vindstille og noen dager med motorkjøring. Vi har med diesel til å holde det gående i ca 7 døgn. De første dagene går vi nordover for å forsøke å finne bedre vind fra vest.

I går ble det en rolig kveld om bord. Lansagne til middag og slappet bare av i båten. Uten jolle kom vi oss ikke på land heller.

Hei og hopp.

Vindretning: ØNØ

Fart: ca 5,8

Bølger: rundt 2 meter

Første døgn er unnagjort. Vi har seilt på kryss rett nordover siden vi startet. Det betyr mye hopp og sprett og krenking. Ikke så behagelig om bord, men vi er underveis. Siden det blåser fra mellom øst og nordøst må vi seile nordover istedenfor rett mot Azorene. I følge Mads som gir oss værmeldinger så er det helt greit. Han sier vi vil finne vestlig vind lenger nord.

Natta har gått bra. Et par regnbyger, men ellers greit. Vi har gått 4 timers vakter og det har også fungert bra. Eneste skår i gleden har vært at skipperen måtte krype til korset og ta på seg langbukse, sokker og sko i natt. Det var første gang siden vi var på Atlanterhavet i desember.

Vi er underveis og alt er bra

Mandag 5. mai 2008 kl 12.00 UTC - Dag 3

Posisjon: 22:52.5N 64:05.3W

Utseilt distanse siste døgn: 130 nm

Utseilt distanse totalt: 266 nm

Distanse til Azorene: ca 2.038 nm

Vindstyrke: ca 5-10 knop

Vindretning: Østlig

Fart: ca 6,3 akkurat nå, siste døgn ble dårlig.

Kurs: ca 40 grader, Azorene er på 54 grader

Bølger: ca 1 meter og litt dønninger

Et nytt døgn på kryss er over. Vinden har løyet til under 10 knop. Dermed har vi motorseilt de siste fire timene. Blir nok fort et døgn eller to til. Vinden har også dreid litt mer øst så nå går vi nesten mot Azorene. I går var det strålende solskinn og veldig varmt. Skipperen satt under biminien og leste bok. Trond forsøkte fiskelykken. Ingen fangst foreløpig, men vi prøver igjen i dag. Vi hadde ganske dårlig fart i hele går. Vi valgt å presse høyde for å seile mest mulig nordover fremfor å falle av og seile fortere mot vest. ( Det er feil vei).

Livet om bord er bare bra. Vi leser, fisker, spiser litt, speider etter hval, trimmer seil og sover litt en gang i blant.

Alles in ordnung.

Vindretning: Ca 120 grader

Kurs: 55 garder, rett mot Azorene

Bølger: ca 1 meter.

Vi har motorseilt hele siste døgn. Farten er brukbar og de siste 12 timene har vi styrt rett mot Azorene. Det er bra! I går fikk vi vår første fisk. En stor Dorado på ca 5-6 kg. 1 meter lang. Ble mye blod og klin om bord. Men moro var det. Ellers lite som skjer. Ser stort sett bare vann overalt. I natt delte vi natta i to. Trond satt fra 20-02 også har jeg sittet frem til nå. I lite vind er det bedre å sove lenge i strekk, enn ha korte vakter.

Alt topp om bord. I dag skal vi fiske og late oss.

Onsdag 7.mai 2008 kl 12.00 UTC - Dag 5

Vindretning: Sydsydvest

Fart: ca 6,5 – 7 knop

Kurs: ca 65 grader

Vær: Sol, en del skyer i syd.

Bølger: ca 2 meter

Vi har drømmeforhold i øyeblikket. Slører med vinden inn ca 120 grader og båten fosser frem i +/- 7 knop. Vi seiler i øyeblikket litt syd for direktelinja mot Azorene. Grunnen er at det er en front på vei som komme til å gi regn og vind opp mot 30 knop i løpet av dagen/kvelden. Planen er dermed å slippe mest mulig unna ved å være lenger syd. Tiden vil vise om den treffer oss. Ellers er det lite liv her ute. Ingen båter og ingen fisker siste døgn. Vi slapper av og har det bra ute på havet og som på de fleste gutturer går pratet stort sett om husflid og matoppskrifter…………

I morgen kl 15.15 ringer Radio Prime oss. Line er i studio i Halden og vi er på direkten via satelittelefon. Også blir Jørgen 1 år morgen. Hurra!

Torsdag 8.mai 2008 kl 12.00 UTC - Dag 6

Posisjon:26:41.4N 57:33.2W

Utseilt distanse siste døgn: 154 nm

Utseilt distanse totalt: 714 nm

Distanse til Azorene: 1.616 nm

Vindstyrke: ca 12-20 knop

Vindretning: Vest

Fart: ca 6 knop

Kurs: 57 grader( Mot Horta på Azorene)

Bølger: Ca 2-2,5 meter

Gratulerer med 1-års dagen, matros Jørgen. Pappa skulle gjerne vært sammen med dere i dag. Vi ses heldigvis i Irland om noen få uker

I går var en dag hvor vi stort sett satt og ventet på at lavtrykksfronten skulle komme. Den kom ikke før ca kl 20. Masse regn, masse lyn og masse torden, men ikke så mye vind som forventet. Kun noen byger med opp mot 30 knop. Vi hadde revet, så det var ikke noe problem. Dog har ingen av oss sett så mye lyn. Det lyste overalt i et par timer. Da fronten hadde passerte stabiliserte vinden seg på rundt 15-20 knop igjen og vi satte kursen rett mot Azorene igjen. Nå seiler vi med bare genoa med vinden inn ca 170-180 grader.

Det er meldt ca 15 knops vind fra NV eller SV de neste dagene. Det passer oss bra.

Ellers er alt som vanlig bare bra om bord i Sol-båten. Fem døgn er unnagjort og går alt etter planen har vi fast grunn under føttene om 11-12 dager.

Fredag 9. mai 2008 kl 12.00 UTC - Dag 7

Posisjon: 27:51N 55:23.9W

Utseilt distanse siste døgn: 137 nm

Utseilt distanse totalt: 851 nm

Distanse til Azorene: 1.480 nm

Vindstyrke: ca 4-7 knop

Vindretning: østnordøst

Fart: ca 6 knop

Kurs: 57 grader( Mot Horta på Azorene)

Bølger: Ca 1 meter

Motvind, sidevind, medvind, ingen vind og lite vind. Det siste døgnet har vi hatt det meste. Fin seilas i hele går, først i medvind før vinden dreide hele veien så vi til slutt fikk motvind. Det har vi nå også, men kun 4 knop så vi kjører motor rett mot Azorene. Vi har fortsatt ikke sett noen båter her ute. Heller ikke fått mer fisk, bortsett fra noen få flyvefisk som har hoppet opp på dekk på natta. Ellers lite nytt å rapportere om. Meldt lite vind frem til i morgen så det blir nok et døgn med motorbråk om bord. Vi klager ikke. Solen skinner og det er ikke en eneste sky på himmelen i dag. Tror vi får det fint her ut i dag også.

Til Kristian i Radio Prime: Reve betyr å redusere seil, jo mer det blåser jo mindre seil har vi oppe. Når vi har vinden inn 180 grader er det rett bakfra, 90 grader er rett på siden og 0 grader er rett i baugen (Baug er foran på båten). Genoa er forseilet. NV = Nordvest, SV er lik sydvest. Babord er venstre og styrbord er høyre. Da skulle bloggen fra i går være mulig å forstå, tenker jeg!

Til slutt gratulerer med dagen til Annette som jeg tror blir 29 år i dag……

Lørdag 10.mai 2008 kl 12.00 UTC - Dag 8

Posisjon: 29:16.5N 53:00W

Utseilt distanse siste døgn: 147 nm

Utseilt distanse totalt: 998 nm

Distanse til Azorene: 1.330 nm

Vindstyrke: 0-8 knop

Fart: ca 5,5 knop

Kurs: 57 grader

Vær: Sol, ingen skyer i dag heller

Bølger: Dønninger ca 1 meter

En uke på tur. Tiden flyr og vi nærmer oss halvveis. Regner med at det blir i morgen ettermiddag. Ellers har det vært blikkstille hav siden i går. Vind mellom 0-6 knop hele dagen i går og i hele natt. Vi stoppet og badet midt på dagen. Bare 25 grader i vannet, men vi trengte en vask så det var bra allikevel. Etterpå var skipper-byssegutt i full sving og laget pizza. Hadde ikke flere pizzabunnposer så jeg måtte lage det på den ordentlige måten. Gjær, mel, heving og greier. Gikk bra det også. Trond er vaskehjelp og tok oppvasken. Dro på ekspedisjon til fordekket og tok oss en øl og speidet etter hval, men så ingen. Utover ettermiddagen kom det en armada av portugisiske krigsskip. Sikkert opp mot 100 stykker på løpende bånd. Av alle ting så kom det også en spade drivende forbi…. Natten har vi som vanlig delt i to. Trond sitter som regel fra ca 20-02.30 også tar jeg over og sitter frem til ca kl 9-10. Resten av dagen sitter vi stort sett begge i cockpiten så da har vi ingen vaktordning. Begge tror den andre følger med, men antagelig tar begge feil…..

Motoren har gått jevnt og trutt siden i går natt så vi håper Mats/Frivind har rett i at det kommer mer vind utover dagen i dag. Kjørt mye motor så vi håper vi kan seile noen dager snart. Akkurat nå motorseiler vi i sakte fart. Rett over 5 knop bare. Grunnen er at Marelia som ligger et stygge sydvest for oss skal klare å ta litt inn på oss. Så får tiden vise om vi møtes her ute.

Ellers ikke sett tegn til andre båter. Rart egentlig for det er veldig mange som har startet fra BVI, St.Maarten eller Antigua med kurs mot Azorene. Uansett så klarer vi oss ganske bra alene også.

Her er alt som vanlig bare bra!

Søndag 11.mai 2008 kl 12.00 UTC - Dag 9

Kurs: 55-60 grader

Vær: Overskyet. Ny lavtrykksfront som er på gang i dag

Bølger: Ca 2-2,5 meter og økende. Blir nok livlig her utover dagen

I hele går seilte vi i ca 4,5 knop med spridd genoa på platt lens. Lite vind og lite sjø. Utover ettermiddag økte vinden noe og vi fikk bra fart i båten igjen. I natt økte det enda mer og nå blåser det liten kuling og vi har rev i seilene og god fart. I øyeblikket fosser vi av gårde i 7-8 knop. Bølgene begynner selvsagt også å bli større så vi blir kastet litt hit og dit.

Ellers slo Trond på stortromma i går og laget Kremet kyllingsuppe med ost og urter til lunch/middag. Ikke noen heksekunst kanskje. Rett i koppen fra TORO er perfekt det også. Humoren er også på vei til et historisk lavmål om bord. Ikke bare bare ¨å være to glade gutter alene på en båt i ukevis. Uansett har vi det moro.

Natta ble som vanlig delt i to vakter. Trond fra kl 20-2.30 og jeg frem til kl 10. Kl 10 er det tid for blogg og litt værmailer, så da sitter jeg på ”kontoret” og Trond på ”verandaen” og ser på havet.

Om noen få timer er vi halvveis…. Da blir det feiring med en cubaner….

Mandag 12.mai 2008 kl 12.00 UTC - Dag 10

Kurs: ca 60 grader

Vær: Overskyet

Bølger: ca 2-3 meter

Nok et døgn på Atlanterhavet er over. I går hadde vi mye vind og mye sjø. Jevn vind på rundt 25 knop og kast opp mot 32. Mye sjøsprøyt og ganske store bølger etter hvert. Vi seilte med 3.revet i storseilet og halv genoa. God fart, men veldig mye opp og ned og frem og tilbake i regnværet. Utover kvelden og natt dreide vinden fra syd til sydvest og siden kl 20 i går kveld har vi seilt platt lens i ca 20 knops vind. Farta er ca 6,5 knop.

Det begynner å bli merkbart kaldere. Må bruke seildress på vakt på natta og dyne når man sover. I havet er det bare 21 grader, så det er tydelig at vi er på vei nordover.

Vi tror og håper at vi skal være fremme i Horta på Azorene på ettermiddag/kveld neste mandag….

Til tross for kaldt vær er vi topp form og vi har det bra.

Tirsdag 13.mai 2008 kl 12.00 UTC - Dag 11

Posisjon: N 32:58.9N 45:44.7W

Utseilt distanse siste døgn: 147 nm

Utseilt distanse totalt: 1.435 nm

Distanse til Azorene: 897 nm

Vindstyrke: ca 10-15 knop

Vindretning: Sydsydvest

Fart: ca 5,5 knop. Mye motstrøm her nå.

Kurs: 63 grader

Vær: Overskyet og kaldt, bare 21 grader i vannet nå

Bølger: Store dønninger på ca 3 meter

For dere som ikke trodde at det var husflid om bord, så er det faktisk det. På nattevakten har skipperen sydd trekk til vinsjene. Ble riktig så bra. Ellers har det løyet og blitt motstrøm. Vi seiler i 6-6,5 knop gjennom vannet men pga strøm viser GPS`en bare 5,3 i snitt i natt. Det er for dårlig. Håper det snur snart…….

Vi fikk endelig besøk av delfiner i går. De var ikke mange og de hadde det travelt med å komme seg videre. Da vet vi i hvert fall at det finnes liv her ut. Fajitas til middag.

Mats sier det er meldt moderat med vind resten av uka så vi bør få en grei seilas de siste 900 milene også. Vi krysser fingrene og håper han har rett.

Onsdag 14.mai 2008 kl 12.00 UTC - Dag 12

Posisjon: 34:12.9N 43:16.7W

Utseilt distanse siste døgn:142 nm

Utseilt distanse totalt: 1.577 nm

Distanse til Azorene: 754 nm

Vindstyrke: 10-14 knop

Vindretning: Sydvest til sydsydvest

Fart: ca 5,8-6 knop, takket være medstrøm

Kurs: ca 50 grader i håp om at det skal være vind litt lenger nord…

Vær: Overskyet, rått og alt for kaldt..

Bølger: 1-2 meter

Intet nytt å rapportere vi smyger sakte men sikkert mot Azorene. Ikke tegn til liv i går og en ganske kjedelig dag og natt. Overskyet og veldig rått. Alt blir vått så det er ikke så trivelig å sitte og se inn i mørket på natta.

Vi har hørt rykter om at det sto om oss på www.seilas.no i går med overskriften ”Tøft i Atlanterhavet” Det er et stykke unna virkeligheten. De første 12 døgnene har vært veldig mye roligere og vært preget av mer vindstille enn at det har vært tøft. Vi har hatt to dager hvor det har vært kuling, men det har ikke vært tøft. Mer artig siden vi da får fart på båten og det blir litt mer action enn ellers. Stort sett sitter vi jo bare og slapper av med en bok eller snakker tullball. Det er grenser for spennende det er i lengden også. Vi håper dog at vi slipper unna langvarige kulinger eller stormer. Da blir det tøft! Men foreløpig har det stort sett vært en silkeseilas.

Torsdag 15.mai 2008 kl 12.00 UTC - Dag 13

Fart: ca 6 knop for motor

Kurs: ca 45 grader, vi leter etter vind lenger nord. Azorene er på ca 70 grader

Vær: Sol, 19 grader i vannet, ca et par og tjue i lufta

Bølger: Dønninger på ca 1 meter.

En lang dag med sol og varme, men lite vind. Seilte med gennaker til babord og genoa spridd til styrbord. Ikke så stor fart, men vi slipper i hvert fall at storseilet står og slår. Vond lyd når seilet vrenger seg når vi mister farten og smeller til med full kraft når vi får fart på neste bølge. Mange delfiner som kom på besøk i går. Artig med litt liv rundt båten igjen.

Ca kl 22 forsvant vinden og vi måtte ta ned gennakeren som bare sto og blafret. Selvsagt hadde opp/nedhalen på gennakerstrømpa festet seg i toppen av forstaget. Dermed måtte vi heise Trond til topps i mørket. Vi fikk det løs og Trond kom helskinnet ned igjen. På med motor og rolig motorseiling gjennom natta og kjører motor fortsatt.

Det er meldt lite vind de neste dagene så vi begynner å bli litt redde for at vi har for lite diesel igjen. Kan nok hende vi må seile i veldig sakte fart et par dager. Vi har nok diesel til ca to døgn til, men det er minst fire igjen til mål.

Jeg fikk besøk av masse delfiner som hoppet rundt båten i dag tidlig.

Ellers alt topp etter 12 døgn på havet.

Fredag 16.mai 2008 kl 12.00 UTC - Dag 14

Fart: ca 6 knop-6,5 knop

Kurs: 70-75 grader. Azorene er på 75

Bølger: Ca 1 meter

Motor motor motor i vindstilla i hele går og hele natt. Kjedelig! Har sett en del delfiner. Trond så også en gummistøvel. Passer bra til spaden vi så forrige uke. Pizza til middag i dag igjen. Går an å lage det når det ikke er bølger. Siden det er slutt på biff og kjøttdeig ble det med pølse og sjampinjongfyll. Laget to stykker så vi har til nattmat også.

Vinden dreide og økte litt i dag tidlig så vi fikk omsider stoppet motoren og har nå seilt siden fem-seks timer. Seiler kryss ( ca 60 grader) nesten rett mot mål. Medstrøm og grei fart, ca 6-6,5 knop.

Vi holder på med forberedelse til 17.ami. Seilsekkeløp og fiskedam står på programmet. Ganske stor fiskedam her så det skal nok i hvert fall ikke bli noe problem.

Alt bra om bord.

Lørdag 17.mai 2008 kl 12.00 UTC - Dag 15

Posisjon: 37:28.1N 35:35.8W

Utseilt distanse siste døgn: 153 nm

Utseilt distanse totalt: 1.982 nm

Distanse til Azorene: 335 nm

Vindstyrke: ca 10-15 knop.

Vindretning: SSV

Fart: 6.5-7 knop

Kurs: 77 grader, rett mot Horta

Vær: Overskyet, kaldt, bare 17 grader i vannet. Vi seiler feil vei.

Bølger: 1-2 meter

Hipp hipp hurra! Dagen feires med en liten seiltur på fjorden. Flagget vaier i vinden, akkurat som det har gjort dag og natt i månedsvis. Trond vant seilsekkeløpet og må ta oppvasken i dag. Fiskedammen har enda ikke gitt resultater, men vi håper det skjer noe i løpet av ettermiddagen.

Vi har veldig mange delfiner på besøk for tiden. De kommer innom flere ganger i løpet av dagen og hopper litt for oss. Alltid artig med litt liv på et ellers rolig hav.

I går ettermiddag ble det endelig litt mer vind. Vi har seilt i over 6 knop hele natten og siden de siste 5-6 timene har snittfarten vært over 7 knop.

I dag har vi vært underveis i to uker. Antageligvis er vi fremme på mandag ettermiddag. Vi begynner å bli litt lei så det skal bli godt å komme på land igjen.

Fair winds and happy sailing og heia, Norge!

Søndag 18.mai 2008 kl 12.00 UTC - Dag 16

Posisjon: 37:58.8N 32:14.5W

Utseilt distanse siste døgn: 160 nm

Utseilt distanse totalt:2.142 nm

Distanse til Azorene: 173 nm

Vindstyrke: 12-15 knop

Vindretning: Sydvest/sydsydvest

Fart: 6,8 knop de siste 31 timene. Det er bra!

Kurs: Rett mot mål, ca 77 grader

Vær: Sol med veldig kaldt på nettene nå.

Bølger: Ikke all verden, kanskje 1-1,5 meter

Vi har perfekte seileforhold og vi fosser av sted mot Azorene. 6,8 knop i snitt de siste 31 timene er vi veldig fornøyd med. Bare 175 nm igjen nå så vi kommer frem i morgen ettermiddag. Løyer vinden i natt kjører vi bare litt motor. Nå har vi nok diesel til å kjøre inn uansett.

Ellers fikk vi melding om at Otium og Vision ( To Bavariaer på hhv 42 og 41 fot) ligger to døgn bak oss. De startet en dag før oss fra BVI. Marelia ligger ca ett døgn bak oss. De startet samme dag som oss, men fra St.Maarten som er 80 nm lenger øst. Sol-båten er med andre ord langt foran i feltet. Akkurat der vi liker oss! ( Apex, en First 44.7 kom til Azorene i går, men de stiller i en helt annen liga)

For dere som er gale nok til å sitte og regne på utseilte distanser, snitt fart og avstander igjen, så går ikke alltid tallene opp dag etter dag. Årsaken til det er at vi bruker loggen til utseilt distanse og GPS`en til distanse igjen. Loggen og GPS`en gir ikke samme output da kursen, farten, distanse blir påvirket av strøm, vind, vår evne til å seile rett osv. Siste døgn har vi logget 160 nm, men avstanden til Azorene er redusert med 162 nm. Følgelig har vi hatt medstrøm.

Vi har det fortsatt bra og gleder oss til å få land i sikt i morgen formiddag. I morgen kveld skal vi på Peters Sportsbar og kanskje drister vi oss til å kjøpe en brus eller to….

Mandag 19.mai 2008 kl 12.00 UTC - Dag 17

Fart: 6,5-7 knop

Kurs: 80 grader.

Bølger: 1,5-2 meter

Siste dag på havet for denne gang. Vi har nettopp fått land i sikte og er inne om ca tre timer. Det betyr at denne Atlanterhavsseilasen er over 16 døgn og 3 timer etter at den startet i Karibien den 3. mai. Snitt farten blir litt under 6 knop og totalt utseilt distanse blir ca 2.315 nm. Vi er tilbake i Europa og skal til byen Horta, på øya Faial på Azorene som tilhører Portugal.

Totalt sett har det vært en behagelig og grei seilas. Ikke de helt store utfordringene, verken med vind eller bølger. Kun et par dager som vinden har vært rundt 30 knop. Utstyret har også holdt bra. Noen små ting har selvsagt takket for seg, men det har vi fikset underveis eller det er enkelt og greit å bytte når vi kommer i havn. Vi har hatt veldig mye varierende vind, 4-5 døgn på kryss, 4-5 døgn for motor i vindstille og 5-6 døgn med fin medvindsseilas. De to siste har vært helt perfekt hvor farten har vært godt ca 7 knop hele tiden.

Det har også fungert veldig bra å bare være to om bord. For å få nok søvn har vi valgt å gå lange nattevakter istedenfor 3 eller 4 timers vakter som kanskje er mer vanlig. Stort sett har vi tatt vakter på 6 til 8 timer. Til tider litt lenge, men allikevel ikke noe problem.

Skipperen har lest 10 bøker underveis så det har jo blitt noen timer alene.

Underveis har vi kun sett tre lastebåter, et cruiseskip og tre seilbåter. Men vi har sett masse delfiner og portugisiske krigsskip (maneter). Vi har bare fått en fisk. En dorado på ca 5-6 kg.

Nå skal vi oppleve Azorene i drøy uke, før vi igjen går i gang med å klargjøre båten. 29. mai kaster vi loss på ny og setter kursen mot Kinsale i Irland. Distansen er ca halvparten av hva vi har seilt de siste 16 dagene. Ca 1200 nm og vi regner med at det tar 8-10 dager.

Takk til alle som har sendt oss e-mail med kommentarer og tips osv. Alltid artig med litt nyheter utenfra når man lever i isolasjon dag ut og dag inn med bare vann på alle kanter.

Vi har hatt en kjempe fin tur og to stolte karer er nå veldig klare for å komme på land.

Hilsen fra de glade sjøfarere