Nyheter - Bilder - Reisebrev

bilder.seiltur.net

BVI og The Baths

April 2008Posted by Morten Heli-Hansen Fri, April 11, 2008 18:00:33

Tirsdag ettermiddag var det nok en gang ut på tur. Vi kom oss ut av Simpson Bay på broåpningen kl 16.30 og satte kursen mot British Virgin Islands. Denne gangen var vi fire norske båter som seilte sammen. Marelia, Tora og som vanlig Harmonia. Vi vet ikke helt hva som gikk galt, men på mystisk vis klarte Harmonia å hale i land seieren denne gangen. Vi ankom Virgin Gorda ca kl 8 og fant oss en moring i Marin parken, The Baths. Fantastisk sted med flotte strender og grotter mellom gigantiske granittblokker. Fantastisk snorkling i krystallklart vann var heller ikke å forakte. Har ikke hatt så bra vann siden vi var på Tobago Cays. Artig å svømme mellom alle granittblokkene. Eneste skår i gleden når man finner perler som dette, er at man selvsagt ikke er alene. Utover dagen dukket det opp horder av cruiseturister. Stranda, vannet og grottene var smekkfulle av folk.

Ut på ettermiddag satte vi kursen mot Spanish Town for å sjekke inn i BVI. Selvsagt klarte vi å komme for sent og måtte vente til dagen etter. Lure som vi er dro vi allikevel en tur tilbake til The Baths tidlig neste morgen og utsatte innsjekkingen noen timer. Det burde vi ikke gjort. Da vi glade og fornøyde kom til innsjekkingen kl 15 fikk vi kjeft og trusler om bøter. De visste vi var i landet og vi skulle vært der kl 8.30. Vi unnskyldte oss og fortalte hvor dumme vi var og at det aldri skulle skje igjen osv. Vi slapp heldigvis bøter. 500 USD spart og alle var glade igjen.

Nå ligger vi i Virgin Gorda harbour og har fått vasket båten, vasket klær og fylt vanntankene. Harmonia ligger ved siden av oss og Marelia ligger for anker i bukta på utsiden. I morgen er det ut på nye eventyr igjen. Mange flotte steder vi skal se før vi starter med å gjøre klar båten for Atlanterhavet igjen. Øyene i BVI ligger veldig tett så det blir kun en time eller to mellom hvert sted de neste ukene. Greit å roe litt ned før det braker løs for alvor. Det blir nok seiling de neste to månedene uansett. Først er det ca 2500 nm til Azorene og deretter 1200 til Irland og ca 1000 hjem til Halden til slutt. Det betyr mer enn 30 døgn med seiling til sammen.

Men men vi er ved godt mot og har det kjempe fint, til tross for at det er langt hjem og eventyret i Karibien nærmer seg slutten med stormskritt.

Blog ImageColin Archer skøyta Tora i solnedgang

Blog ImageThe Baths, Virgin Gorda. Bildene taler for seg selv.......

Blog Image

Blog ImageAurora på badetur inne i grottene

Blog ImageJørgen har blitt 11 måneder og er blitt ganske så stor.
Blog ImageTina fra Harmonia, Aurora og skipperen som skal på snorkletur.
Blog ImageHeidi fra Marelia og Aurora bygger sandslott
Blog ImageDet er fint her!
Blog Image
Blog ImageBåten ligger og dupper på svai bak granittblokkene