Nyheter - Bilder - Reisebrev

Bilder

bilder.seiltur.net

Atlanterhavet, Las Palmas til St.Lucia (ARC)

November 2007Posted by Morten Heli-Hansen Sun, December 23, 2007 02:47:37

Kari-Anne Fange

Henrik Bjørneby

Søndag 25. nov 2007 kl 13.00 UTC - Dag 1

Posisjon: 28:07.73N 15:25.60W (Las Palmas)

Utseilt distanse siste døgn: 0 nm

Utseilt distanse totalt: 0 nm

Distanse til St. Lucia: ca 2.700 nm

Vindstyrke: +/- 20 knop som skal avta utover kvelden og natten.

Vindretning: NØ til N

Fart: 0

Kurs: 0

Vær: Sol, ca 25 grader men stor sjanse for regnbyger i løpet av dagen

Bølger: ca 2-2,5 meter

Bare tre timer til start. Båten er klar, kun småting som å fylle vann, si, god tur, til de andre også kaster vi loss. Det er meldt ganske frisk vind fra start, men det skal avta utover kvelden. Vi er veldig spente og gleder oss til å komme i gang. Om drøye tre uker er vi på land igjen.

Ship o Hoy…

Mandag 26. nov 2007 kl 12.00 UTC - Dag 2

Posisjon: 26:23.0N 16:29.6W

Utseilt distanse totalt:136 nm

Utseilt distanse siste døgn: 136 nm (23 timer)

Distanse til St. Lucia: ca 2525 nm

Vindretning: N

Kurs: ca 220

Vær: Sol ca 25 grader, 22,9 grader i vannet, Barometer 1022

Bølger: ca 2,5 meter

Første dag er over og vi har hatt en frisk start. Vi kom oss trygt ut fra startfeltet. Vi tok det rolig litt bak i feltet for å unngå trøbbel. Vinden var ca 25 knop fra starten med bølger på 2-3 meter. Allerede etter en time fikk vi vår første squall med vind på ca 35 knop og regn. Gjennom dagen og utover på natten var det jevnt over vind på 25 knop med kast opp mot 35 knop til tider. Gikk over til å seile bare med genoa etter en broach i mørket. Da løyet selvsagt vinden til ca 10 knop. Opp med storseilet igjen. Siden ca 06.00 har vi hatt +/- 20 knop og godt driv i båten.

Det har vært litt av en debut for våre nye mannskaper, men nå er vi i gang og alle er ved godt mot. Vinden skal avta noe utover dagen og i dagene fremover.

Forresten, utrolig at 240 båten kan starte samtidig fra et sted og bare etter 12 timer ser vi kun 2-3 stk.

Nå skinner solen. Kari-Anne og Skipperen har til og med sett delfiner på morgenkvisten.

Alt topp om bord til tross for et frisk første døgn.

Tirsdag 27. nov 2007 kl 12.00 UTC - Dag 3

Kurs: ca 240

Vær: Sol, ca 25 grader,

Bølger: ca 2 meter

To døgn på havet er over. Vårt nye mannskap begynner å finne rytmen og nå er alle i god form. Vinden varierer mellom 10 og 20 knop og bølgene er mindre enn første dag. Følgelig er mer behagelig å være ombord. Jonas, Henrik og Kari-Anne har hatt sine første nattevakter og det har gått fint. Det synes skipperen er bra, siden det er over 18 netter igjen.

Ellers har skipperen som vanlig også vært byssegutt. Spagetti og kjøttsaus til middag i går. I dag blir det en eller annen form for gryterett om vi ikke fanger en fisk snart. Hadde napp i dag tidlig, men ruggen kom seg løs igjen.

Solen skinner og det begynner å bli litt varme i lufta igjen. Seildressen, håper vi må vike for badebukse i løpet av et par dager. Både natt og dag.

Vi seiler for øvrig ikke rett mot mål, men litt syd for direkte linjen, for å finne passaten raskest mulig. (Ikke VW Passat)

Gratulerer med dagen til Aime Adolfsen som har bursdag i dag!! Hurra hurra!

Alt er bare velstand og vi har det kjempe fint!

Atlanterhavshilsen fra

Henrik, Kari-Anne, Jonas, Aurora, Jørgen, Line og Byssegutten.

Onsdag 28. nov 2007 kl 12.00 UTC - Dag 4

Posisjon: 24:26.6N 21:07.7W

Utseilt distanse siste døgn:143 nm

Utseilt distanse totalt: 428 nm

Distanse til St. Lucia: 2342 nm

Vindstyrke: ca 10-15 knop

Vindretning: Nordøst

Fart: varierende 5-7 knop.

Kurs: ca 255 grader

Vær: Sol ca 28 grader, Sjøtemp: 24 grader, Barometer 1020

Bølger: ca 1,0 – 1,5 meter.

Skuta fosser frem og tiden flyr av sted. Utrolig at vi har vært på havet i tre døgn allerede. Timene går fort til tross for at vi ikke gjør all verden. Solen skinner og bølgene betydelig mer behagelige. Det siste døgnet har vi hatt veldig varierende vindforhold. Vi har seilt litt med to rev i storseilet. En del med gennaker, litt motorseiling i 3 knops vind i natt. Akkurat nå seiler vi platt lens med storseilet til babord og genoaen på spinnakerbommen til styrbord. Gjennomsnittfart har vært rett over 6 knop siste døgn. Kursen er rett mot N20 W35, hvor vi planlegger å svinge mot høyre og rett mot St. Lucia.

Pannekaker til lunch i går og gryterett til middag. Tok også en øl for å feire at vi er nærmere St. Lucia enn Halden for første gang på hele turen. I går ca kl 18 var vi midt mellom i direkte linje. Det sier jo litt om hvor langt det er over dette havet. Viktig å feire litt underveis også. I dag er det en måned til bursdagen til skipperen, kanskje vi feirer det også.

Enkelte sliter litt med sjøsyke når de er nede, men ellers har vi det fint ombord. Vi har ikke fått fisk, selv om vi har snøre ute hele tiden i dagslys. Kanskje skjer det noe senere i dag eller i morgen. Haster ikke akkurat. Vi har god tid. Blir det ikke fisk serveres det pizza til middag ved solnedgang.

Aurora og Jørgen er i storform og trives godt ombord. Tiden går med til å leke i forpiggen, spille rollespill med mamma, se litt film eller se på delfiner og bade i cockpiten. Skipperen har også lovet å bygge hytte i salongen i dag.

Betraktninger om reisen fra mannskapet etter 3 døgn.

Henrik:

”Tøff start, men er i ferd med å finne roen. Nå er det utrolig avslappende og morsomt”

Kari-Anne:

”Tøff start, men nå har Kon-Tiki-freden senket seg over meg”

Jonas:

”20 dager er lenge på havet!!”

Line:

”Slitsom begynnelse når mannskapet var litt bekymret. Bra ombord når skipperen oppfører seg”

Aurora:

”Vi skal til Karibien”

Skipperen:

”Deilig å endelig være underveis. Dette har jeg drømt om i 15 år. Foreløpig er det omtrent som forventet. Topp!”

Hilsen fra atlanterhavsfarerne ombord på Sol

Torsdag 29. nov 2007 kl 12.00 UTC - Dag 5

Vindretning: N

Fart: ca 6,5 knop

Kurs: ca 245-250

Vær: Sol, 25 grader i havet.

Bølger: ca 1-1,5m bølger

Dagen i går var fantastisk. Sol, bading bak båten, så en skilpadde. Pizza til middag. Kvelden og natten var preget av lite vind kun avbrutt av en squall som nesten traff oss i mørket. Så den på radar og klarte å svinge unna den verste vinden og regnet.

Motorkjøring i vindstille i 4 timer i fra ca kl 06.00. Nå er vinden tilbake og vi gjør god fart vestover. Solen skinner i dag igjen. Varmt og fint!

Alt er fortsatt topp ombord etter fire døgn. Faktiske det lengste vi har vært ute i et strekk. Lenger skal det bli……. Tror Radio Prime ringer oss for intervju i dag. Pleier å være rundt kl 14-15 tiden.

Det er også skrevet en artikkel om oss på www.seilas.no. Vi var hovedsak på søndag tror jeg.

Hei og hå fra havet.

Fredag 30. nov 2007 kl 12.00 UTC - Dag 6

Posisjon: 23:01.7N 25:37.9W

Utseilt distanse siste døgn:141

Utseilt distanse totalt: 696 nm

Distanse til St. Lucia: 2104 nm

Vindstyrke: 8-15 knop,

Vindretning: Som vanlig nordøst.

Fart: Varierende mellom 5-7 knop hele døgnet. Snitt 5,85 knop

Kurs: +/- 255

Vær: Sol nærmere 30 grader, ca 25 grader i vannet, barometer 1020.

Bølger: ca 2 meter

Nå begynner rytmene virkelig å falle på plass. Mannskapet har til og med hatt byssevakt med stor suksess, selv om Jonas følte at han hadde heimkunnskap igjen. Vi skal nok få orden på han til slutt. Etter en natt med ustabile dårlige vinder, suser nå Sol-båten av gårde. I dag har vi kost oss med sjokolademuffins som Aurora var med og laget. (Hun var nok best på å spise de…) Mannskapet begynner til og med å bli litt jålete, med bading og vasking av håret. Dog i saltvann, men det duger, det lukter i hvert fall rent! Jørgen har vært sikkelig jålete og tatt ”bøttebading” i ferskvann i cockpiten, suverent med Atlanterhavet som bad. Morten og jeg fryktet at Aurora kom til å bli passiv på vei over, foreløpig ser det ikke ut til å bli noe problem. Hun har virkelig tilpasset seg seilerlivet og tar del i styrevakter. I går kveld satt hun sammen med pappa og onkel Jonas fra kl.22 – 00. Hun løper rundt på den lille plassen hun har og ser ut som om hun aldri har gjort annet enn å være på havet hele sitt liv.

I natt ble vi truffet av nok en squall. Kraftig regn og vind opp mot 35 knop. Man vet aldri på forhånd hvor mye vind som kommer så vi tar ned seilene så vi er sikre på at vi ikke får det for ubehagelig eller ødelegger noe. I løpet av dagen har vi hatt lange perioder med fart på over 7 knop, men dessverre kommer det også perioder med lite vind og da blir farten bare 4-5 knop. Gjennomsnitthastighet så langt ligger rett under 6 knop. Vi får håpe passatvinden er mer stabil og gir oss god fart over grunn.

Fortsatt er alt flott ombord etter fem døgn på havet og fem måneder på tur.

Radio Prime ringte ikke i går, men i dag ca kl 13.20, om bare noe minutter med andre ord.

Hilsen fra Line & Morten og de 5 glade matroser.

Lørdag 1. des 2007 kl 12.00 UTC - Dag 7

Kurs: 250

Vær: Sol ca 27 grader, 26 grader i vannet

Bølger: Ca 2,5 m

Julestemning, vi har begynt å åpne kalenderen. Vi har hatt stabile gode vinder fra i går. Skipperen har tatt avgjørelsen på å gå nesten rett på St. Lucia, så får vi se da om det lønner seg. Det er i hvert fall meldt gode vinder i et par dager. Jeg tipper at konkurranse instinktet hos skipperen har våknet siden Sol ligger på 146. plass overall av 234 båter, enda vi er blant de ti minste.

I går lovet skipperen fisk til mannskapet, og det tok ikke mange timer før vi hadde en fin gullmakrell om bord. Den ble stekt til lunsj til stor glede for enkelte. Mens andre nok kunne styre sin begeistring. Ellers begynner Jonas og få god dreis på byssa. Han er nok lykkelig for at han har bysse fri de nærmeste dagene. Inkludert to i dag har vi nå fått fire Gullmakrell eller Dorado som det egentlig heter.

Aurora har igjen vært med på kveldsvakt, jeg tipper hun synes det er deilig med å få være sammen med mamma eller pappa alene. I går ble kveldsvakten benyttet til å øve inn noen julesanger. Jørgen er fornøyd han også, han har til og med begynt å bevege seg framover i urolig sjø. Det skal bli spennende å se han på gulvet når forholdene er litt annerledes om 14-15 dager.

I dag tidlig så Morten flygefisk, han plukket en fra dekk også. Fra ca kl 04 i natt og frem til ca 09 blåste det stabilt mellom 20-25 knop, god fart og mange surfer på 10-11 knop. Skipperen koste seg på styrevakt, mens de andre sikkert de var mer slitsomt siden de lå i køyene sine. Men det får de tåle. Fart er viktigere enn søvn, i tillegg tilbringer de tre som ikke har egne barn om bord nærmere 12 timer i køya pr døgn mot oss to andre som har 12 timer på deling.

Ellers tenker jeg at vi skal benytte dagen til å spise pepperkaker kjøpt på Ikea på Lanzarote, slik at vi får opp julestemningen!

Førjulshilsen til alle fra mannskapet på Sol!

Søndag 2. des 2007 kl 12.00 UTC - Dag 8

Posisjon: 21:40.9N 30:51.6W

Utseilt distanse siste døgn: 153 nm - Rekord så langt

Utseilt distanse totalt: 1000 nm

Distanse til St. Lucia: 1784 nm

Vindstyrke: +/- 20 knop. (Del på ca 2 så får dere m/s)

Fart: Snitt siste 24 timer ca 6,37 knop

Kurs: 250 grader

Vær: Sol og varmt i dag igjen. Vannet holder nesten 26 grader. Stiger litt for hver dag.

Bølger: ca 3 meter. Noen er nok nærmere fire.

Nok et døgn er unnagjort på Atlanterhavet. I dag kl.14.00 (norsk tid) har vi vært 1 uke på havet. Når man ser tilbake på det har tiden gått fort, samtidig som 13-14 dager til på havet virker som en liten evighet. Vi har nå seilt litt mer 1/3 av distansen og rundet tusen nautiske mil, så i dag må vi prøve å lage litt kake ombord.

Vi holder fortsatt god fart. Seiler med vinden inn rett bakfra med genoaen til babord og storseilet til styrbord. Får finne surfer på 9-10 knop ned fra bølgene som ruller inn bak oss. Med denne seilføringen og 3 meter bølger ruller båten fra side til side, så det er vanskelig å sove for de som har frivakt.

Ellers har det vært en helt fantastisk stjernehimmel i natt igjen. I går kveld hadde vi også selskap av et stort lasteskip som ikke var mer enn to nm unna. Gårsdagen gikk med til bading, pepperkake spising fra ”butikken” som Aurora hadde stelt i stand og selvfølgelig, fisking. Vi har fått fem doradoer ombord. Den sjette var 20 meter fra båten da et eller annet beist kom og slukte hele greia. Vi jobbet som gale i 10 minutter for å få den inn, men snøre røk tvers av. Uansett hva det var så var den stor og sterk. Umulig å få inn så stor fisk når båten seiler i 6-7 knop. Må nok bremse farten neste gang.

Vaktene går sin vante gang. På dagen har vi ikke noe formelt system siden de fleste sitter i cockpiten uansett. De siste nettene har Line hatt vakt fra 19-22, Jonas fra 22-01, Henrik og Kari-Anne fra 01-04, før skipperen har tatt over og styrt fra ca 04 og frem til folk har våknet til liv igjen rundt klokka 9.

Alt er topp etter en uke på havet.

Mandag 3. des 2007 kl 12.00 UTC - Dag 9

Posisjon: 21:03.8N 33:05.8W

Utseilt distanse siste døgn: 132 nm

Utseilt distanse totalt: 1132 nm

Distanse til St. Lucia: 1661 nm

Vindstyrke: Alt mulig. Fra 0-30 knop. Squalls hele natten.

Vindretning: Øst til nordøst

Fart: Snitt siste døgn ca 5,5 knop.

Kurs: ca 260 grader

Vær:Overskyet, varmt. 26 grader i vannet

Bølger: ca 1 meter

Squall-natt!

I natt har ikke skipperen sovet mye, max 3 timer etter en natt med squall på squall. Det hele startet i 21-tiden (lokal tid), etter å ha reddet seil, heist seil, reddet seil og heist seil, var klokka blitt 24.00. Kl 01.30 og kl 06.00 kom det nye squalls. Ingen har vært dramatiske, men man vet aldri på forhånd. Det blir nok mange trøtte matroser her i dag. Men det positive er at vi klarte og styre unna alle sammen! Og det er bra.

Vi har hatt veldig varierende vind det siste døgnet, alt fra 0-30 knop. Farten blir følgelig også varierende og snittet for døgnet ble bare 5,5 knop.

Gårsdagens store begivenhet var at Jørgen fikk sin første tann! Lillegutt har ikke vært grinete i det hele tatt bortsett fra litt løs i magen, men det er jo greit så lenge han har produsert en liten tann. Aurora fikk seg en sikkelig ”veranda leppe” på kveldsvakten i går. Hun ramlet ned fra benken i cockpit, heldigvis gikk det bra med tennene. Dagen i dag skal gå med på å få mannskapet velstelt igjen, det er tid for litt badings!

Vi har bare fått en fisk det siste døgnet. Men tanke på at vi ikke har hatt snøret i vannet er det veldig bra. En flygefisk som landet på dekk. Krasjlandet nesten i ryggen på Jonas.

Alt er bra til tross for en litt slitsom natt. Vi nærmer oss halvveis.

Tirsdag 4. des 2007 kl 12.00 UTC - Dag 10

Posisjon: 20:15.9N 35:27.9W

Utseilt distanse siste døgn: 142 nm

Utseilt distanse totalt: 1274 nm

Distanse til St. Lucia: 1513 nm

Vindstyrke: ca 12-16 knop.

Vindretning: Østnordøst medvind i dag igjen.

Kurs: 260

Vær: Sol og varmt, 26,4 grader i vannet.

Bølger: ca 2 meter

En rolig natt er over. Ingen squalls, men steady vind på ca 12-16 knop fra øst eller nordøst. Typisk passatvind, som i gjennomsnitt blåser rundt 15 knop. Vi har seilt stort sett seilt på storsirkel rett mot St. Lucia siden i går.

Styret i velforeningen har i dag utnevnt en festkomité som har ansvar for halvveisfesten. Det betyr i korte trekk å legge Champagnen til kjøling. Vi regner med at vi er halvveis onsdag morgen, ca 120 nm igjen.

Nå har temperaturene blitt så høye at det er shorts og barbeint som gjelder på nattevaktene. Jonas har kastet sommerdyna til fordel for bare dynetrekket, Jørgen ligger i bare bleia, med andre ord har varmere tider i vente. Ellers så brakte natten med seg ikke mindre enn tre flygefisk om bord. De går fint an å spise, men vi trenger ikke mer fisk, så de havner tilbake på havet.

Etter to dager uten å se en eneste båt måtte vi i natt, vike for en seilbåt på kryssende kurs. Den var ca 500 meter fra oss på det nærmeste. Prøvde å få kontakt på VHF, men de sov eller lyttet ikke på kanal 16.

Ellers begynner matrosene våre å få farge, nyanser av rød og brun er mulig å spore på gjengen som kom rett fra vinter-Norge.

Alt er topp etter 9 døgn til havs.

Onsdag 5. des 2007 kl 12.00 UTC - Dag 11

Posisjon: 19:20.5N 38:10W

Utseilt distanse siste døgn: 163 - Rekord

Utseilt distanse totalt: 1437nm

Distanse til St. Lucia: 1354 nm

Vindretning: østlig

Fart: 6,79 i snitt siste døgn. Det er jo bra!

Kurs: 245-250

Vær: Sol, 26,4 grader i vannet

Bølger: Ca 3 meter.

Vi er over halvveis. Ca kl 05.00 i natt hadde vi seilt like langt som vi har igjen til St. Lucia. Vi har også hatt et rekord døgn med utseilt distanse på 163 nm, snitt fart på 6,79 knop. Loggen viser snitt på 6,9, men siden vi ikke klarer å seile rett hele tiden blir den effektive farten litt mindre. Surf på 12,5 knop er også en rekord satt i natt.

Undrenes tid er ikke forbi: I går laget Henrik og Jonas middag! Gryterett med ris. Vi fikk vakuumpakket og dypfryst kjøtt i Las Palmas som har holdt seg bra frem til nå, men i dag går siste rest, fremover blir det hermetikk, posemat og forhåpentligvis litt fersk fisk. Det er også nesten slutt på all frukt og grønt. Det holder seg dårlig i varmen. Tomatene og bananene var dårlig allerede etter et par dager. Grønne epler og kiwi holder seg brukbart. Vi hadde heldigvis ikke med så mye som mange andre. Mange som overdrev og har kjøpt alt for mye. Man spiser ikke ti bananer om dagen bare fordi det er 20 dager til man får kjøpt nye. Enkelte hadde utrolig nok også med sekkevis med hvitløk.

På brødsiden har vi med halvstekte vakuumpakkede brød som vi kjøpte av en kar som driver norsk butikk i Puerto Rico. De ble dyre, men vi slipper å bake. Når det gjelder drikke så ser det ut som vi har kjøpt omtrent riktig mengde. Vi hadde med ca 250 liter vann på flasker som gir ca 2 liter pr person pr dag. I tillegg hadde vi ca 250 bokser med brus og rundt 30 liter juice. Også har vi med litt øl og selvsagt champagne. Den skal drikkes ved solnedgang i dag.

Vi er halvveis og starter nedtellingen. Satser på at vi når land på lørdag om halvannen uke.

Torsdag 6. des 2007 kl 12.00 UTC - Dag 12

Posisjon: 18:31.6N 40:37.3W

Utseilt distanse siste døgn:145 nm

Utseilt distanse totalt: 1582 nm

Distanse til St. Lucia: 1211 nm

Vindstyrke: +/- 25 knop. Med kast opp mot 38 knop.

Kurs: ca 255-260

Vær: Dårlig. Regn og mye vind.

Bølger: ca 3,5-4 meter.

I går feiret vi halvveis med champagne og sjokoladekake. Feiringen ble kortvarig. Kl 15.00 startet moroa. Squall på squall, mye regn og mye vind. Har seilt med bare litt forseil helt til nå. Bølgene har selvsagt også blitt større etter hvert. De største er nok i overkant av fire meter. Line og Jonas, som hadde vakt fra kl 20-03, fikk besøk av en kjempe bølge i cockpiten på sin vakt. Litt bedre når skipperen og Henrik tok over. Nå sitter Kari-Anne og Jonas ute i regnet og ser på bølgene. Vi seiler ”forsiktig” med vinden og bølgene. Til tross for møkkavær i øyeblikket har vi det bra ombord. Båten klatrer elegant opp og ned på bølgene og vi seiler mot Karibien med ca 6 knops fart. Vi får håpe været bedrer seg utover dagen.

Alt under kontroll og alle har det bra. Over skyene skinner solen og det er 27 grader i vannet. Ny værmelding lastes ned litt over kl 12, får håpe den viser sol og mindre vind.

Alt er bare bra, bortsett fra været da!

Fredag 7. des 2007 kl 12.00 UTC - Dag 13

Posisjon: 17:47.2N 42:56.2W

Utseilt distanse siste døgn: 143 nm

Utseilt distanse totalt: 1725 nm

Distanse til St. Lucia: 1070 nm

Kurs: ca 255

Vær: Litt sol. 27 grader i vannet

Bølger: 3,5 - 4 meter

Et nytt døgn med mye vind. Blåser jevnt over rundt 25 knop med kast opp mot 35 knop. I går regnet det også mye. Båten hopper og spretter fra bølge til bølge. Ikke lett å gjøre så mye annet enn å sitte stille i salongen eller ligge i køya for den som har frivakt.

Vi seiler med halvt innrullet genoa og gjør rett over 6 knop. Vi tar det med ro for å få det mest mulig behagelig og for å prøve å unngå å ødelegge utstyr.

Vi nærmer oss 1000 nm igjen og det er jo en milepæl. Kalkulatoren går snart varm av regning på tidspunkt for når vi kommer frem. Slik det ser ut nå blir det fredag kveld eller natt til lørdag.

Vi seiler rett mot mål og nå skinner også solen for første gang på to døgn.

Alt topp ombord.

Lørdag 8. des 2007 kl 12.00 UTC - Dag 14

Posisjon: 16:57.7N 45:17.6W

Utseilt distanse siste døgn: 145 NM

Utseilt distanse totalt: 1870 nm

Distanse til St. Lucia: 929 nm

Vindstyrke: +/- 25 knop. Kast opp til 41,4 knop… Liten storm.

Vindretning: Østlig

Fart: Ca 6 knop igjen

Kurs: ca 255-260 grader

Vær: Overskyet og mye squalls

Bølger: ca 3-4 meter

Jørgen er 7 måneder i dag. Hurra!

Vi har hatt mye regn og mye vind siste døgn også. Skipperen hadde 41,4 knop på det meste på sin vakt, med endeløse squalls fra kl 04-12.

Vi seiler med bare litt forseil ute og lenser med vinden og bølgene. Heldigvis er det samme retning som vi skal. Båten takler været veldig bra. Det er selvsagt litt vanskelig å bevege seg rundt omkring. Ikke så lett å lage mat heller. Men men, det er litt lysere og litt mindre vind nå.

Alt er fortsatt bra til tross for mye vind.

Søndag 9. des 2007 kl 12.00 UTC - Dag 15

Posisjon: 16:20.2N 47:39.0W

Utseilt siste døgn: 141 nm

Utseilt distanse totalt: 2011 nm

Distanse til St. Lucia: 790 nm

Fart: ca 6 knop som vanlig

Kurs: 255-260

Vær: Sol akkurat nå, men mye regn siste døgn.

Bølger: ca 3 meter

Vi har passert 2000 nm utseilt distanse og har ”bare” 790 nm igjen. Vi har begynt nedtellingen. Vinden har løyet litt, og bølgene er litt mindre. Natten har vært litt roligere enn de foregående, men fortsatt mye regn. Alt er vått! I tlilegg fikk skipperen nok en gang rett når følgende episode utspilte seg ombord. Line sier ”Det er så varmt ned i båten, jeg må lufte” Skipperen sier: ” det er dumt i kuling, da kommer det vann inn gjennom luka”. Line svarer: ”neida, det går så bra så”. Det tok to minutter så kom det 30 liter vann inn i forpiggen. Alt er våt og skipperen hadde rett.

Ellers begynner vi å lukte litt rart alle mann. Håpløst å bade når bølgene er så store som nå. Ingen har vasket seg med annet enn våtservietter på seks dager. Skoene til Jonas lukter verst! Vi mistenker at det er noe utenomjordisk som har tatt bolig i dem.

Vi er ved god mot til tross for at vi er litt lei av store bølger og regn. Desto bedre å komme frem til Karibien. Vi regner med at det blir på fredag kveld eller natt til lørdag.

Ship o hoy fra de våte og illeluktende matroser.

Mandag 10. des 2007 kl 12.00 UTC - Dag 16

Posisjon: 15:46.4N 49:35.4W

Utseilt siste døgn: 136 nm

Utseilt distanse totalt: 2147 nm

Distanse til St. Lucia: 655 nm

Vindretning: østlig

Fart: dårlig siste døgn. 5,67 knop. Store bølger og mindre vind.

Kurs: ca 255

Vær: Sol, mindre regnbyger enn før og 28 grader i vannet. 30 grader inne i båten.

Bølger: ca 3-4 meter

Det begynner å bli veldig varmt inne i båten. Rundt 30 grader. Sjokoladen i julekalenderen til Aurora smelter. Umulig å lufte effektivt når det stadig vekk kommer regnbyger og bølger som slår over båten.

Vi har hatt et ganske rolig døgn. Mindre vind, men fortsatt store bølger. Det gjør det vanskelig å holde god fart i båten. Det ruller fra side til side og for å opprettholde en vis komfort må vi seile med rev i seilene. Uansett er vei på riktig vei og kommer nok frem i løpet av uka.

I går serverte skipperen kjøttsuppe og pannekaker med blåbærsyltetøy fra Ikea Lanzarote til middag. Anledningen var Lines 32,5 års dag. Her feirer vi det meste! Vi fikk også vasket oss litt med bøtteskylling i cockpiten i går. Nå lukter alle frisk og fint igjen.

Nå skinner solen og vi har snitt fart på 6,5 knop den siste timen. Kanskje dette blir et bra døgn….

Tirsdag 11. des 2007 kl 12.00 UTC - Dag 17

Vindretning: østnordøst

Fart: effektivt snitt 6,33 knop siste døgn, båtfart 6,5 knop

Kurs: ca 260

Vær: Sol, 28 grader i havet. Ikke noe regn i natt.

Bølger: ca 3 meter

Et bra døgn på havet. Brukbar fart og ikke noe regn i natt. Flott stjerneklar himmel. Kari-Anne så en meteoritt. Vi så også en båt for første gang på 3 døgn. Vi seiler med bølgene inn bakfra og ruller fra side til side. Vanskelig å lage mat, men Line og Jonas disket opp med biffsnadder, råstekte poteter og saus. Utrolig prestasjon, men Line kom seg dessverre ikke unna et par brannsår. Vi har heldigvis med førstehjelpsutstyr så vi fikk lappet henne sammen igjen.

Aurora trives kjempe bra ombord. Tegner, ser på filmer, spiser godis, danser med mamma og leker med Jørgen. Jørgen har for øvrig nesten lært å krabbe. Tipper han krabber før jul.

Ellers er det lite nytt som skjer her ute. Vi teller nedover, 500 nm igjen nå. Regner med at vi er fremme om ca 3,5 døgn.

Onsdag 12. des 2007 kl 12.00 UTC - Dag 18

Posisjon: 14:56.8N 55:07.0W

Utseilt siste døgn: 155 nm

Utseilt distanse totalt: 2454 nm

Distanse til St. Lucia: 350 nm

Vindstyrke: +/- 20 i dag igjen.

Vindretning: Østnordøst.

Fart: snitt 6,46 knop siste døgn. Bra!

Kurs: 263 – rett mot St. Lucia

Vær: Sol, et par squalls i natt og dermed litt regn. 28 grader i havet.

Bølger: 3-4 meter

En ny dag er over og vi har antagelig 2,5 døgn igjen til vi er i Karibien. Vi har vært her ute i 17 døgn allerede. Tiden går fort, selv om det virker som en evighet siden vi forlot Las Palmas. Et døgn på havet er omtrent som følger:

Kl 12 UTC ( 10 lokal tid) laster skipperen ned værmeldinger, posisjoner fra dagen før og oppdaterer bloggen og sender vår posisjon til ARC. Det tar ca en time til sammen. Resten av gjengen sitter da som regel i cockpiten eller leker i salongen og venter på nyheter. Resten av dagen frem til ca kl 17 slapper vi av med bøker, prater tullball, leker med Aurora og Jørgen eller sover litt hvis noen har behov for det. Vi har ingen formell vaktordning på dagen. Ca kl 17 er det middag. Vi rullerer på matlaging og oppvask. Må være to stykker siden ingenting står stille. Etter middag slapper vi av igjen frem til det blir mørkt ca kl 20. Skipperen legger seg sammen med Aurora og Jørgen. Henrik og Kari-Anne er et vaktlag, Line og Jonas det andre. De bytter som regel annenhver dag på å ha vakt fra 20-24 eller fra 00-04. Skipperen har stand-by-vakt og blir vekket om noen trenger hjelp med reving, lesing av radarbilde eller lignende. Kl 04 har skipperen vakt alene frem til de andre våkner opp igjen. Det skjer som regel rundt kl 9-10. Dog, Line er våken med Jørgen fra ca kl 07. Så har plutselig døgnet gått og vi starter på nytt igjen.

I går måtte vi vike for den tyske båten Momo som kom på kryssende kurs. De lå rett bak oss på brygga i Las Palmas. Vi snakket med de på VHF og tok litt bilder av hverandre. De lurte på hvordan det gikk med barna og vi svart som sant er, ”alt er topp”.

Ellers har det ikke skjedd all verden. Vi surfer av gårde på bølgene. Toppnotering på loggen er 13,9knop. Det er fort! Når en bølge på 4-5 meter ruller opp bak oss og det blåser 25 knop blir farten god ned på den andre siden, før vi stopper opp i bunnen igjen.

Det har nå blåst jevnt over 20 knop og vært store bølger en hel uke så vi begynner å bli litt lei av den evige rullingen. Blir rart å komme til land hvor alt plutselig står stille.

Kommentarer fra loggen i natt:

Jonas skriver: ”Snart pizza” – Det er visst Dominos Pizza i Rodney Bay

Henrik skriver: ”400 mil igjen, Henrik er tøffæst” Vi andre skjønner ikke hva han mener…

Alt er bare bra her ute, men vi begynner virkelig å glede oss til å komme frem.

Torsdag 13. des 2007 kl 12.00 UTC - Dag 19

Posisjon: 14:36.1N 57:44.0W

Utseilt siste døgn:153 nm

Utseilt distanse totalt: 2607 nm

Distanse til St. Lucia: 197 nm

Vindretning: østnordøst

Fart: Snitt siste 24 timer 6,375 knop

Kurs: 263 grader

Vær: Sol og varmt. 28,4 grader i havet. Noen squalls i natt.

Bølger: ca 3 meter. Noen er større og andre er mindre. Båten ruller som vanlig.

18 døgn på havet er over og vi har bare litt over et døgn igjen. Regner med å være fremme i Rodney Bay på St. Lucia ca kl 16-17 lokal tid. (Dvs UTC minus 4 timer). Vi seiler fortsatt rett mot mål med vind og bølger med oss. Gjør bra fart. I går fisket vi litt igjen. Skipperen var stor i kjeften og lovet tunfisk til middag. Det så bra ut lenge, men igjen, noen få meter fra båten røk snøret tvers av igjen. Var en fin rug på ca 2 kg. Dermed ble det pasta og skinke til middag isteden. Ellers er det slutt på de halvstekte brødene så vi er nødt til å bake. Kari-Anne er sjefsbakeren og har bakt de siste dagene. Det er vanskelig å få brødene til å heve så de blir litt harde.

Natten forløp ganske bra. Noen squalls også fikk Line og Jonas nok en gang besøk av en kjempe bølge i cockpiten. Uansett, vi fosser av gårde og nå er det bare en natt igjen før vi kan begynne å speide etter land.

Vi feirer Lucia-dagen med å komme frem til St. Lucia i morgen siden skipperen har glemt Lucia-utstyret sitt hjemme.

Fredag 14. des 2007 kl 12.00 UTC - Dag 20

Vindretning: øst

Fart: snitt 6,25 siste døgn

Kurs: 263

Vær: Sol, 28,4 grader i vannet. Masse squalls i natt.

Bølger: 3-4 meter. En var mye større og kom inn i cockpiten i natt.

Vi har bare 47 nm igjen til mål. Fantastisk! Vi regner med å være inne ca kl 15 lokal tid. (Ca 20 norsk tid). Utrolig at familien Heli-Hansen fra Halden har seilt på egen kjøl fra Eskeviken i Halden og helt til Karibien. Over Atlanterhavet har vi også seilt med mannskap som til sammen hadde en båtlengde seilerfaring før vi startet i Las Palmas. Skipperen er stolt som en hane.

Siste døgn har det blåst ganske mye igjen. Jevnt over 25 knop og masse squalls med vind opp mot 40 knop i natt. Line og Jonas fikk som vanlig besøk av en kjempebølge. Halve cockpiten var under vann. Line fikk vasket seg grundig. Bølgen tok også med seg en termos og noen vannflasker som lå i en bag på rekka. Nå skinner solen og vi seiler med ca 7 knops fart.

Atlanterhavet er sinnsykt stort og vi har, excuse my french, faen i meg seilt over hele greia om noen få timer. Sluttid blir ca 19 døgn og 6 timer. Det er vi fornøyd med.

Endelig tid og oppdatering på ankomst osv kommer på nett i morgen engang. Vi har på sat.telefonen i hele dag og kveld. Mobiltelefonen kommer vi ikke til å slå på siden det koster en formue å ta i mot samtaler her borte. Henrik har mobilen på, fra vi kommer i land, for dere som har lyst til å ringe til han.

Fantastisk… Om noen timer får vi land i sikte..

Ship O Hoy fra havet for denne gang.

Hilsen fra den stolte skipper og hans ekte havseilermatroser.

Lørdag 15. des 2007

Posisjon: Rodney Bay – St. Lucia - Karibien

Utseilt distanse totalt: 2804 nm

Vi har ankommet Karibien. Vi brukte 19 døgn, 5 timer, 44 minutter på de 2804 nm.

• Comments(2)//sol.seiltur.net/#post95

En dag igjen

November 2007Posted by Morten Heli-Hansen Sat, November 24, 2007 16:06:41

Her kommer siste oppdatering før det braker løs. I morgen, søndag kl 14.00 norsk tid går starten. Oppdateringer underveis over Atlanterhavet kommer på blog.mailasail.com/sol. Planen er å oppdatere en gang pr dag, tiden vil vise om elektronikken er på vår side.

Vi har på satellittelefonen hver dag mellom ca kl 13.30 og 15.00 norsk tid. Telefonnummeret er + 88 16 41 44 48 39.

For dere som ringer er det viktig at dere lar det ringe mange ganger før dere gir opp. Det er treghet før signalene når oss, samtidig som det til tider kan være vanskelig å høre telefonen ombord.

Det er også mulig å følge oss på ARC hjemmesidene. Her kommer posisjonene til alle deltakerne og foreløpige resultater. Vi har ingen forhåpninger om å vinne siden vi er en av de minste båtene i feltet. Gjennomsnittsbåten er ca 47 fot. De raskeste båtene er nok over på St. Lucia på 11-12 dager, mens vi regner med å bruke 20-21 dager på de ca 2.800 milene.

Mest sannsynlig kommer vi til å seile sydvestover mot Kapp Verde øyene for å finne passaten, da svinger vi til høyre og seiler rett mot St. Lucia. Det er litt lenger enn storsirkel direkte mot mål, men det er større sannsynlighet for å finne god vind lenger syd.

Båten er fullstappet av mat og drikke for mange dager på havet. Vi er i hvert fall sikre på at vi ikke kommer til å sulte eller tørste underveis. Det er meldt nord eller nordøstlig vind på ca 15-20 knop fra start og de første 3-4 dagene. Det passer oss perfekt og betyr at vi får god fart fra starten.

Vi og båten er klare og til tross for en spent og litt nervøs stemning ombord, gleder vi oss til å endelig komme i gang.

Gone sailing…………

Jørgen, Aurora, Jonas, Line, Kari-Anne, Henrik og Morten

• Comments(8)//sol.seiltur.net/#post92

Alle mann alle

November 2007Posted by Morten Heli-Hansen Thu, November 22, 2007 19:08:19

Vi er fulltallige og det er tre dager igjen til starten. I går ettermiddag kom Kari-Anne og Henrik ombord. Vi er dermed alle mann alle før starten på søndag. I dag har vi sett på demonstrasjon av redningsflåte, redningshelikopter og bruk av nødraketter. Vi har også blitt intervjuet av to britiske seilmagasiner og fått champagne av Seilas som også er her for å lage reportasjer.

Ellers driver vi med de siste forberedelsene. Skipperen har dykket under båt og skrapt av ligg skjegg. Vi har stuet mat som Kari-Anne og Henrik hadde med fra Norge. I morgen og lørdag skal vi få fersk kjøtt, samt frukt og grønnsaker.

Vi er stort sett klare og har kontroll. Det er meldt brukbart med vind på søndag. Ca 20 knop fra nord eller nordøst. Dvs en frisk start med god fart fra start. Vi gleder oss og er litt lei av maset i Las Palmas.

Vet ikke om det har noe med vårt nye mannskap å gjøre, men i dag har det faktisk regnet veldig mye. Ikke er det så varmt heller....

Mer om ARC på http://www.worldcruising.com/arc/

Reportasje i Seilas: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=182390&cat=4913

Ship o Hoy

Jørgen, Aurora, Jonas, Line, Kari-Anne, Henrik og Morten.

• Comments(2)//sol.seiltur.net/#post90

Siste uke i Europa

November 2007Posted by Morten Heli-Hansen Mon, November 19, 2007 14:27:25
Først: Tusen takk for masse gratulasjoner og gaver på Auroras bursdag på fredag.

I dag er det bare seks dager igjen til avreise og vi begynner å merke at det er veldig kort tid til vi skal ut på skikkelig havseilas. Litt stressa og veldig spente på hva som venter oss. Rundt 20 dager på havet har ingen av oss prøvd tidligere så vi er jo ikke helt sikre på hvordan dette blir.

Vi er selvsagt også veldig spent på hvordan det blir å ha med barna på en båt som ruller i så mange dager. I tillegg har vi også et mannskap som ikke har seilt allverden tidligere.
Uansett gleder vi oss, ihvertfall skipperen, til å kaste loss. Dette har vært planlagt og drømt om i 15 år og nå endelig er det bare noe få dager igjen.

Ellers er det nye seminarer og småjobber i dag, tirsdag og onsdag. Torsdag og fredag blir stort sett bare å sjekke at vi har alt vi trenger før vi på lørdag gjør båten sjøklar og går på skippers briefing. Søndag kl 13 er starten så da er det alvor.

Vi er ved godt mot og ser frem mot nesten fem måneder i Karibien.

Adios!

/morten

• Comments(3)//sol.seiltur.net/#post89

Det nærmer seg

November 2007Posted by Morten Heli-Hansen Thu, November 15, 2007 18:15:18
Vi ligger selvsagt fortsatt i Las Palmas. Vi har vært på velkomst fest og møtt mange av de andre båtene. Skipperen har vært på proviantseminar og på riggseminar. Masse gode tips på veien. Vi har verken lyst til å sulte på havet eller miste riggen så det har vært nyttig. Vi har også hatt sikkerhetssjekk av båten i dag. Alt var i skjønneste orden, bortsett fra at vi må kjøpe og montere en fløyte på hesteskobøya akter. Sikkerhetsmannen gikk gjennom alt fra flåte, VHF, lanterner, nødraketter, nødstyring, GPS, skroggjennomføringer, mann over bord utstyr og en god del annet.

I kveld skal vi må Family Dinner sammen med de andre familiebåtene og i morgen blir vår lille matros, Aurora, 3 år så da skal vi ha bursdagsfest ombord.

I dag er det 10 dager til starten går. Akkurat nå sitter skipperen og koser seg på "kontoret" sitt. Sitter på Club Maritimo Varadero med trådløst nettverk og Dorada cerveza i hånden. Tempratur ca 25 grader. Med andre ord: Nok en hard dag på jobben!

Ship o Hoy!

/morten

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post88

Las Palmas

November 2007Posted by Morten Heli-Hansen Tue, November 13, 2007 14:28:31
Siden sist har vi seilt i motvind de 45 milene nordover på Gran Canaria til Las Palmas, som blir vårt siste stoppested i Europa. Før vi kom hit var vi i Puerto Rico i nesten to uker. Det ble mye strandliv med Boye Nicolai, Lise og Kristoffer. Byen er ikke akkurat verdens vakreste sted, men vi hadde hyggelig besøk og Paradise Marina skaffet oss det utstyret vi trengte til båten. Etter at besøket vårt reiste hjem har vi stort sett mekket på båten. Vi har byttet alt som er slitt eller ødelagt. Vi har tatt motorservice og ellers sjekket, strammet og sett over det meste. Nå gjenstår bare småting før båten er klar.

Nå er alvoret i gang. Det er 12 dager til vi skal krysse Atlanterhavet. Målet på andre siden er St. Lucia som ligger øst i Karibien og er en del Windward Islands. Distansen er på ca 2.700 nautiske mil og vi regner med å bruke mellom 19-22 dager på overfarten.

Atlantic Rally for Cruisers eller ARC startet opp i går. I år er det ca 240 båter på startstreken. Vi har ingen ambisjoner om å vinne regattaen, har ikke sjans heller for den saks skyld. Målet er å ha en behagelig og fin tur over havet, samt vinne prisen for yngst mannskap og unngå å få prisen for siste båt i mål. Yngst mannskap er i boks med Jørgen på seks måneder.

I dagene frem til avreise skal vi være med på forskjellige seminarer innen proviantering, vær og vind i Atlanterhavet, rigging, medvindseilas, sikkerhet med mer. I tillegg er det mange sosiale arrangementer som jolle-race, familiegrilling, jungleparty pluss mange flere. Ellers skal vi fortsette å gå over båten og ikke minst handle inn mat og drikke. Det er ganske utfordrende å beregne hvor mye mat og drikke vi trenger på over 20 dager uten tilgang til butikker underveis. I tillegg har vi begrenset med både kjølemuligheter og stueplass.

Til slutt en oppdatering av reisen så langt.

Vi har vært underveis i 137 dager. Vi har besøkt 40 havner og seilt 3010 nautiske mil.

Hjemmesiden vår www.seiltur.net har hatt nesten 17.000 visits siden den ble publisert i våres. Siden avreise 30. juni har vi hatt gjennomsnitt på nesten 100 visits hver eneste dag.

Men det er så man sier: ”Statistikk er som en bikini, viser en hel masse, men skjuler det vesentligste”. Vi har det fantastisk på tur og gleder oss til å seile over til Karibien.

Diverse bilder fra de siste ukene. Flere kommer etterhvert.

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post87

Hurra for Jørgen!

November 2007Posted by Morten Heli-Hansen Thu, November 08, 2007 09:30:05
Vi er i full gang med å klargjøre båten for havseilas. Line har vært i riggen, skipperen har vært under båten. Vi har skiftet ut vindgeneratoren og noen batterier. Vi har omsider også fått orden på ankervinsj og ankerkjetting. Nå kan vi ligge trygt på svai når vi kommer over til Karibien. Nå gjenstår en del småting som vi tar løpende frem mot avreise. Bl.a. skifting av filter og olje på motoren, kjøp inn litt reservedeler og ekstra tauverk, gå over slangeklemmer, sjakler, skruer og sikkert en hel del annet.

Vi reiser mot Las Palmas i morgen tidlig. Distansen er ca 45 nm og vi er sikre på at det blir motvind.

Jørgen er 6 måneder i dag og det er bare 17 dager igjen til vi skal krysse Atlanterhavet.

Vi har det topp, 27 grader i lufta og 24 i vannet!

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post86

Line satt i toppen av en mast

November 2007Posted by Morten Heli-Hansen Tue, November 06, 2007 10:32:21

Vi er i full gang med å gjøre båten i stand for Atlanterhavet. I går var Line i toppen av masta og sjekket at alt ser bra ut der oppe. Line kom helskinnet ned igjen og alt var i skjønneste orden der oppe.
Blog Image
Sånn ser båten ut sett fra 15,5 meter. Tøff kone!
Vi ligger fortsatt i Puerto Rico. Regner med å reise videre på torsdag eller fredag, avhengig av når kjettingen kommer.. Dette er Spania..

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post85

Sliten Puerto Rico

November 2007Posted by Morten Heli-Hansen Sat, November 03, 2007 10:41:57

Vi ligger i Puerto Rico på Gran Canaria. Bra marina, med båtbutikk som antagelig klarer å skaffe riktig ankerkjetting. Den skal være her på mandag. Vi har også bestilt ny vindgenerator, den gamle tok kvelden for lenge siden.

Vi har fått besøk av våre venner Boye Nicolai, Lise og Kristoffer. Stor stas for store og små.

I båten ved siden av oss bor norske Gry som nettopp har kommet hjem fra Karibien. Hun har gitt oss masse råd og tips om det som venter oss på andre siden. Hun seiler forresten en Beneteau Oceanis 393 som er veldig lik vår båt. Vi har også møtt Yngve og Camilla som er venner av den forrige eieren av båten vår. De har tilbudt seg å hjelpe oss med alt vi har behov for. Camilla jobber på det norske bakeriet, så vi har fått norsk brød til frokost.

Selve Puerto Rico er ikke mye å skryte av. Vannvittig mange hoteller. Det meste bygd for 30 år siden og det er ikke gjort all verden siden det. Masse boder som selger masse billig greier og mange selgere som vil selge oss time-share leilighet i Anfi Del Mar. Playa Amadores som har sand importert fra Bahamas er dog veldig flott.

Til tross for en sliten ferieby, koser vi oss med besøk og er glad det endelig ser ut til å løse seg med kjetting.