Nyheter - Bilder - Reisebrev

Nyklipt mannskap

Oktober 2007Posted by Morten Heli-Hansen Tue, October 30, 2007 16:46:41

30-10-2007

De siste dagene har vi tatt livet med ro som vanlig. Vi har vært og badet på stranda. Vært sosiale med Runddans. Vi har blant annet vært på grilltur på moloen hvor vi fikk besøk av masse kakerlakker. Trivelige dyr! Vi har heldigvis ikke fått noen ombord enda. Hele mannskapet har tatt atlanterhavsklipp av håret. Vår hoffrisør Marte fra s/y Mari har klippet de store og Line har klippet Aurora. Nå har gulljenta kort hår.

Ellers ligger det mange norske båter her. Harmonia, Maggy V og Colin Archer-skøyta Tora skal være med på ARC så de ser vi igjen på Las Palmas om et par uker.

I morgen går turen til Puerto Rico og vi gleder oss til å få besøk av Boye Nicolai, Lise og Kristoffer. De ser dessverre ut til at det kan bli siste kvelden med Runddans i dag, siden de ikke skal seile over til Karibien. Kanskje vi treffes på Azorene til våren.

Solen skinner som vanlig og livet er topp etter fire måneder på tur. Bare åtte måneder igjen…

Spanskt mobilnummer: +34 69 19 28 38 7

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post83

Sydenliv

Oktober 2007Posted by Morten Heli-Hansen Sat, October 27, 2007 01:41:12

En uke med besøk er over. Mormor, morfar, tante Frida og tante Bebbe har reist nordover igjen. Uken har vi brukt til å bade på stranda eller i bassenget på hotellet på dagen og på restauranter eller i båten på kvelden. Aurora har stort sett bodd på hotell sammen med Bebbe og Frida. Vi har fått fikset noen småting på båten og begynt å planlegge for Atlanterhavsseilas. Ellers har vi ikke gjort all verden.

Mannskapslisten for Atlanterhavet er komplett. Broren til skipperen Jonas kommer til Las Palmas 12. nov. Skipperens kollega Henrik med samboer Kari-Anne mønstrer på 21. nov. Vi blir dermed fem store og to små ombord. Det blir nok ganske folksomt og en fullastet skute som legger ut fra Las Palmas søndag 25.november, men vi skal nok få en trivelig seilas allikevel. Fordelen er at vi har mange å dele styrevaktene og byssetjenesten på. Alle skal i hvert fall få mulighet til å sove nok underveis. Etappen over dammen er på ca 2.800 nm og vi regner med å bruke 20-22 døgn. Kanskje mer, kanskje mindre…..

Vi blir her i Puerto Mogan frem til onsdag, da tøffer vi en times tid østover mot Puerto Rico hvor vi skal være i en uke. 7. november seiler vi til Las Palmas som ligger på nordøstsiden av Gran Canaria, der skal vi klargjøre båt, proviantere, delta på diverse seminarer om alt fra sikkerhet til proviantering, vær og vind, pluss masse fest og moro for store og små. ARC- arrangementet starter 12. nov.

Vi har det topp i ”syden” og gleder oss til å ta fatt på Atlanterhavet og selvsagt til å komme over til Karibien. Under en måned igjen nå.

Gratulerer med dagen til Marianne og Gjermund som gifter seg i dag. Lykken står den kjekke bi og hurra for dere osv. Håper dagen blir strålende og at dere lever lykkelig i mange mange år. Synd at vi ikke kunne være der, men kanskje neste gang….

Gracias por todo

Morten og de tre sovende matroser.

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post81

Puerto Mogan

Oktober 2007Posted by Morten Heli-Hansen Mon, October 22, 2007 19:46:07
Vi ankom Puerto Mogan på Gran Canaria etter en fantastisk seilas på 130 nm fra Lanzarote. Frisk bris gjennom natten og snitt fart på over 7 knop førte til at vi måtte reve seilene de siste timene for å slippe å komme frem i mørket. Seilte i 3-4 knop de siste 3 timene og kom frem akkurat kl 8. Da var det lyst igjen. Selv om havna egentlig var full fikk vi en perfekt plass på en flytebrygge. Smart å vise frem passene til Jørgen og Aurora. Da løser det meste seg!!

Solen skinner og vi slapper av med besøk fra mormor, morfar, tante Bebbe og tante Frida. De hadde med gaver, forsyninger og ikke minst Grandisosa og General til skipperen. Dagene tilbringer vi på stranda med bading og snorkling. Kanskje en tur i svømmebassenget og middag i båten eller på en av mange restauranter. Innimellom fikser vi litt båt eller gjør ingenting.

Det er litt vel mye sydenliv med massevis av turister akkurat her, så det blir litt mye stress for langturseilere som er vant til fred og ro...... Men det er veldig hyggelig her.
Det ligger forøvrig fem andre norske båter her, en av de er Runddans som vi var mye sammen med i Portugal.

Vi har det som vanlig topp! 24 grader i vannet og veldig veldig varmt på land, over 20 grader døgnet rundt. Ikke dumt midt i oktober. Fint å tenke på at det er et helt år til vi skal se minus på gradestokken..........

Om en uke seiler vi videre mot Puerto Rico for å ta i mot nytt besøk.

Hoy hoy

Morten

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post80

Lanzarote

Oktober 2007Posted by Morten Heli-Hansen Wed, October 17, 2007 10:26:30

Vi har nå vært på Lanzarote i overkant av en uke. Eller Ildøya som denne øya kalles. Årsaken til navnet er selvsagt at det er en vulkansk øy og det meste er dekket av stivnet lava. Det er nesten 300 vulkanske topper spredd utover hele øya. Fasinerende månelandskap. Det siste vulkanutbruddet var mellom år 1730-1736. Lavaen bolbler fremdeles under overflaten, men det skal være ganske trygt her for tiden.

Blog Image
Øya er og har vært underlagt streng kontroll når det gjelder utbygging så det er veldig få høyhus her. Det fleste husene er hvite og firkantete murhus med grønne karmer og stammer fra ideene til Lanzarotes store sønn, kunsteren og arkitekten, Cæsar Manrique.

Vi har base i Rubicon Marina helt sør på øya bare et par km fra feriestedet Playa Blanca. Flott marina, med alle fasiliteter, inkl swimming pool. Kort vei til strand, restauranter osv.

De siste par dagene har vi leid bil og vært turboturister. Aurora og Line har ridd på kamel i nasjonalparken Timanfaya. Der var vi også med på en guidet busstur gjennom vulkanlandskapet. Vi har også besøkt Jameos del Agua som er naturlige huler som er dannet i fjellet. Stedet er nå cafe på dagen og nattklubb på natten. ( Forresten ikke så mange nattklubber som er nattklubb på dagen) Vi var der på dagen, men det er sikkert flott å være på fest der også.

Blog Image
Ellers har vi stort sett vært ved svømmebassenget eller på stranda. Vi har møtt den norske båten Minerva fra Bergen med en familie på fire ombord. De ligger også stort sett ved svømmebassenget. Barna har byttet filmer og de voksne har vært litt sosiale. Artig å møtte andre som er på samme tur som oss. Nå er det stort sett bare langturseilere i havnene og de fleste skal til Karibien.

I morgen formiddag setter vi kursen mot Gran Canaria og Puerto Mogan, men først skal vi ta en tur til swimmingpoolen. Blir nok en hard dag på jobben i dag også.

Været er stort sett bra. 24-25 grader i skyggen og 24-25 grader i vannet. Langbuksene er med andre ord ryddet bort. Men vi overlever vel...

Adios

• Comments(3)//sol.seiltur.net/#post79

Noen bilder..

Oktober 2007Posted by Morten Heli-Hansen Tue, October 16, 2007 10:36:38

Her kommer et lite utvalg av bilder fra de siste par ukene, pluss noen bonus bilder av Jørgen og Aurora til tanter og bestemødre. Vi ligger fortsatt på Lanzarote. Har leid oss bil så vi kjører rundt på vulkanøya og utforsker alt fra grotter og stein til strender også har vi vært på IKEA............

Vi seiler over til Gran Canaria på torsdag. Turen tar ca et døgn. Der skal vi være helt frem til 25. nov. Vi gleder oss til å seile over Atanterhavet og til å komme til Karibien. Ja, Aurora og Jørgen skal være med å seile. Det er juks å kjøre fly!

Til slutt vil vi bare gratulerer Adine som har bursdag i dag. Hurra hurra hurra!
Blog Image

Solen skinner og i dag skal vi ut å ri på kameler.

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post78

Land og sånn..

Oktober 2007Posted by Morten Heli-Hansen Sun, October 14, 2007 00:16:20
Samtale mellom far og datter.

Pappa: "Aurora, hvilke land har vi besøkt underveis på seilturen vår?"
Aurora: "Portugal, England, Spania, Kanariøyene, Danmark, også badeland. Husker du det eller pappa?" ( Pappa vet at vi har vært i Belgia, Tyskland og Nederland også)

Er det rart vi har det fint på tur...? Dette er fantastisk!

Vi er fortsatt på Lanzarote og slapper av. Gjør ikke all verden for tiden. Marinaen har egen swimmingpool så vi har vært der et par dager og kost oss. I morgen skal vi ut å snorkle litt. Line har endelig fått seg ordentlig utstyr så hun er også klar for å utforske livet under vann.

Mandag og tirsdag skal vi leie bil og kjøre rundt på øya. Kanskje se litt grotter, noen kameler og kanskje ta en tur på Ikea. Hvem vet, kanskje de har billige telys eller noe annet spennende...

Bilder fra bl.a. Madeira, Graciosa og Lanzarote kommer i morgen hvis vi får tid.....

Buenas noches

Morten & matrosene

• Comments(0)//sol.seiltur.net/#post77

Fra Madeira til Kanariøyene

Oktober 2007Posted by Morten Heli-Hansen Thu, October 11, 2007 17:42:48

Endelig er vi fremme på Kanariøyene. Vi ligger i Rubicon Marina syd på Lanzarote. Før vi kom hit var vi fem dager på den lille øya Isla Graciosa rett nord for Lanzarote. Det er den minste øya på Kanariøyene og er bare 27 kvadratkilometer og det bor ca 500 mennesker her. Alle husene er typisk Lanzarote-stil. Hvite og firkantete murhus med blå eller grønne dører og vinduer. Hele øya er mer eller mindre en stor strand. De få bilene som er her ute er stort sett Range Rovere siden veiene også er av sand. Stille og rolig sted som passer oss perfekt siden vi bare ligger på stranda eller fikser litt småting på båten.

Selve overseilingen fra Madeira gikk veldig bra. Vi brukte nesten to døgn på de 270 nautiske milene. Det ble mye motorkjøring siden vinden forsvant noen timer etter at vi forlot Madeira. Underveis hadde Aurora sin første nattevakt. Hun gikk opp kl 22, blid som en sol og ville sitte sammen med mamma på vakt. På med redningsvest, sele, sokker og joggesko så var hun klar. Nok en gang var det stjerneklart og mye morild. Alt ble selvsagt studert nøye. Hun syntes også det var artig å hjelpe til å se etter andre båter. Etter en time med banan og eplespising og masse synging og skravling tok kreftene slutt og vår lille matros valgt å gå og legge seg i køya til mamma istedenfor å ligge i cockpiten med pledd. Snart er hun klar for vakter alene….

Ca 100 nm fra land fikk vi besøk av en liten kanarifugl som var helt utslitt. Line har foret den med kjeks og vann og fikk den til å sove under noen puter under sprayhooden. Bare noen timer før vi kom frem til land klarte den ikke mer. Den hadde nok flydd litt for langt før den fikk hvile.

Ellers skjedde det ikke all verden underveis. Så masse stjerner og morild på nattevaktene som vanlig, noen få delfiner, et par skip og mye hav. Vel fremme på Kanariøyene gikk skipperen og de to små matroser på stranda og Line hoppet i køya. Den siste natta hadde hun mye styrevakt, mens skipperen lå og purket og sov.

Vi blir her en ukes tid før vi setter kursen mot Puerto Mogan. Der får vi besøk den 20. oktober.

Solen skinner og alt er bare bra.

Adios!

• Comments(2)//sol.seiltur.net/#post76

Madeira

Oktober 2007Posted by Morten Heli-Hansen Sun, September 30, 2007 14:41:58

Øygruppa Madeira tilhører Portugal og ligger 900 km sydvest for selve Portugal og 650 km vest for Marokko. Øya ble til for mer en 35 millioner år siden ved et undersjøisk vulkanutbrudd. Hovedøya Ilha Da Madeira er 57 km lang og 22 km på det bredeste. Da sier det seg selv at det er veldig kupert og veldig bratt når det er mange fjelltopper over 1000 meter. De høyeste er Pico Ruivo som er på 1861 meter. Bare noen få hundre meter ut i havet er det over 4000 meter dypt. Øya er som kjent også veldig frodig. Bananplanter, vinstokker er de to viktigste plantene på øya, men det dyrkes mange andre eksotiske frukter her. I tillegg er det ville blomster og skog så å si overalt.

Den høyeste toppen vi har vært på er Pico do Areeiro som er 1810 meter. Det er den høyeste toppen man kan kjøre bil til. Vår lille leiebil, en Renualt Clio, fikk kjørt seg hardt opp og ned fjellsidene. Vi brukte ca en time i bil fra havnivå i Funchal til toppen på 1820 meter. Første gir nesten hele veien. På toppen er det selvsagt en fantasisk utsikt.

Vi har vært på øya i fem dager og kjørt mer eller mindre overalt. Vi har besøkt de naturskapte havbassengene i Porto Moniz. Vært i Nonnenes dal, kjørt på smale veier som svinger seg oppover bratte fjellsider med flere hundre meter rett ned i havet på den ene siden. Mellom severdighetene har vi også kjørt gjennom et utall av små landsbyer som ligger på de utroligste steder høyt opp i fjellene eller i dype daler.

Vi har selvsagt også vært i Funchal som med sine ca 60.000 innbyggere er øyas største by. Til sammen bor det ca 260.000 her ute. Funchal er som byer flest. Butikker, cafèr, parker osv.

Siden marinaen i Funchal er liten og stort sett full ligger vi i en nybygd marina helt på østspissen av øya som heter Quinta do Lorde. Ikke all verden av liv her ute, siden havna er det eneste som er bygd her ute foreløpig. Planen er å bygge en helt ny by, men det er nok en del år til det er klart. Uansett er det gode fasiliteter og kjempe god service. For å få utbytte av Madeira bør man ha bil og da spiller det ikke noen rolle om vi ligger litt langt fra allfarvei.

Lørdag og søndag har vi ikke gjort all verden. Vi har hatt besøk i to uker så det har vært litt høyere tempo en vi er vant til. I går så vi på Lars Monsen - Across Canada på DVD. Det så kaldt ut! Vi er glade for at vi har godt over 20 grader både i vannet og i lufta.

Planen videre er å seile til Graciosa eller Lanzarote på onsdag eller torsdag. Distansen er på ca 280 nm og tar opp mot to døgn. Det skal bli fint med strandliv igjen. Etter en uke eller to på Lanzarote skal vi seile innom Fuerteventura, før vi får besøk av mormor, morfar og et par unge tanter i Porto Mogan på Gran Canaria den 20. oktober. Vi regner med å reise til Las Palmas rundt 8.-10.november for å gjøre oss klare for ARC som starter 25. november.

Dagens tips: Reis til Madeira enten du seiler eller tar fly. Du blir ikke skuffet.

For dere som ikke har skjønt det så blir bildene større om man dobbelklikker på de. Det store bilder kommer lengst ned i rekken. Der kan man også bla seg frem og tilbake....

Hei og hopp, vi har det fortsatt veldig topp!