Nyheter - Bilder - Reisebrev

bilder.seiltur.net

Ny blogg

Juli 2007Posted by Morten Heli-Hansen Sat, July 28, 2007 23:19:08

En ny dag i Amsterdam er over og i morgen reiser vi videre. Været har vært sånn passe i dag. Litt sol, litt regn og litt vind. Varmt nok til å ta et glass rødvin i cockpiten etter at barna sovnet. Aurora våknet selvsagt igjen og ville ha potetgull. Noe hun selvsagt fikk. Håpløst å holde på rutiner når man er på tur. Fordelen er at hun sover lenge i morgen.

Blog ImageAurora på lekeplassen

I dag har vi omsider fått orden på sat.telefonen og e-mailfunksjonen. Nå kan vi sende oppdateringen også når vi ikke har nettverk i havner. Disse oppdateringen vil først og fremst komme når vi skal på lengre overfarten som f. eks England-Spania og over Atlanterhavet. Men vi vil også gjøre noen oppdateringen hvis det går lang tid mellom hver gang vi finner trådløse nettverk. Du finner alt sammen på http://blog.mailasail.com/sol. Her vil det også være kart som viser hvor vi er. Oppdateringen ligger under kartet så du må scrolle ned for å finne teksten. ( Ikke så mye spennende enda).

Alt er topp og vi gleder oss til å komme videre. Hvis vær og vind spiller på lag skal vi kjøre på litt så vi kommer oss til Spania så fort som mulig. Dog kommer vi til å seile dagsetapper når vi kan, så vi er nok ikke i Spania før om 3-4 uker. Det er ca 200 nm til England og ca 300 nm ut til Falmouth før vi skal seile til La Coruna som er et strekk på ca 450 nm. Dvs at vi bruker fort 9-10 dager til Falmouth om vi bare har dagsetapper. Overfarten til Spania blir selvsagt i et strekk og vi regner med å bruke ca 4 dager. Men det er været som bestemmer så vi får se hva som skjer. Vi har det ikke travelt enda, men bør komme oss til Spania før august er over.

Til alle som kommer etter så anbefaler vi Amsterdam og havna Sixhaven. Trivelig havn med gratis ferge over til sentrum. 2 minutters tur over kanalen. Veldig trivlig havnesjef som dirigerer båter inn og ut til alle døgnets tider. Gode fasiliteter: vann, strøm, vaskeri, toaletter, dusj, lekepark osv. Eneste negative er at det er veldig fullt så hvis man ligger litt dårlig til blir det mye styr hver morgen. Men både gjestehavna og byen er verdt et besøk. Amsterdam er dog ikke noe barnevennlig by. Det er mest cafèr, barer, coffeeshops, sex og rusa engelskmenn. Men det kan jo være bra det også! Men det er ikke så bra når Aurora våkner opp og spør om vi skal dra og se på jenter i bikini i vinduene i dag også....

Alt er bare bra med store og små siste natt i Amsterdam.

• Comments(7)//sol.seiltur.net/#post47

4 uker på tur

Juli 2007Posted by Morten Heli-Hansen Sat, July 28, 2007 12:54:17

Vi er fortsatt i Amsterdam. Har ikke gjort annet enn å gå rundt i byen og tittet på livet. Gikk også gjennom Red Light District i går. Ikke akkurat barnevennlig, men artig å ha sett det.

Vi tar livet med ro. Står opp når vi våkner, som regel rundt 8-9. Spiser frokost og slapper av. Fikser litt båt, vasker litt klær og går en tur på lekeplassen i havna. Når vi blir lei reiser vi inn til byen. I dag må vi handle litt mat igjen. Vet ikke når vi finner en god butikk med kort gangavstand til båten neste gang.

I morgen kaster vi loss for å ta fatt på de siste etappene gjennom Nederland. Gjennom Amsterdam går konvoien sydover kl 02.00 mandag natt. Grunnen til at vi må seile på natta skyldes stor togtrafikk på dagtid så da er broene stengt. Vi regner med å komme oss til Dordrecht i løpet av mandagen. Tirsdag seiler vi mot Vlissingen og deretter er vi klare for saltvannet igjen. Hvis vær og vind er ok setter vi kursen mot Dover og England på fredag eller lørdag.

Alle er fornøyd ombord etter 4 uker underveis.

• Comments(6)//sol.seiltur.net/#post46

Storbyliv i regn

Juli 2007Posted by Morten Heli-Hansen Thu, July 26, 2007 22:17:34

Våknet opp til komplett kaos av båter som skulle ut av havna. Vi lå selvsagt dårlig til og var en av de som måtte flytte på oss for å slippe ut andre. Hele prosessen tok to timer. Nå ligger vi bedre enn i går og slipper å gjøre noe i morgen tidlig. Helt vannvittig at de slipper inn så mange båter her. Det er kun den ytterste båten som kan gå når han vil. Alle andre er avhengige av at andre flytter seg.

Når vi omsider lå trygt tok vi ferge over kanalen til Amsterdam sentrum. Vandret rundt i byen og kikket. Utrolig fasinerende by. Vi var også en tur i Zoo. Aurora er overlykkelig! Elefanter, sjiraffer og parende gorillaer.

I kveld har vi bare slappet vi av i båten og lest litt norske aviser og sjekket værmeldinger på nett. Fint med trådløst nettverk i havna. Ute blåser det kuling igjen. Over 35 knop i kastene nå.

Alt vel i Amsterdam. I morgen skal vi ta med barna til Red Light District.......

Blog ImageBildet av Sol på tur i kanalen. Bildet er tatt av våre nye tyske venner i "Troubadour" som vi seilte sammen med fra Groningen og nesten helt til Lemmer.

• Comments(0)//sol.seiltur.net/#post45

Amsterdam

Juli 2007Posted by Morten Heli-Hansen Wed, July 25, 2007 20:56:06

25-07-2007

Lemmer –Amsterdam (Sixhaven) – Distanse 46 nm – Totalt 672 nm

Vi ble sluset ut av Prinses Magriet Kanaal ca kl 10 og kom ut i den første store innsjøen Ijsselmeer. Selvsagt kom vinden rett i mot, ca 15-20 knop. Vi satt kursen mot Enkhuizen som er stedet hvor man sluses over i neste innsjø, Markermeer. Når vi etter mye klabb og babb inne i slusen, pga mye vind, endelig kommer oss ut igjen og er klare for fin slør inn til Amsterdam skjer det selvsagt igjen. Vinden snur og vi har den igjen rett i baugen. Mer stamping i bølgene. Synes vi har hatt litt vel mye uflaks med vindretningen siden vi reiste fra Norge. Vi kom oss omsider til innseilingen til Amsterdam. Måtte vente på ny broåpning sammen med mange andre båter pga rush-trafikk mellom kl 16-18. Når vi omsider kom gjennom var det rotterace mot Sixhaven som er den beste havna hvis man skal inn i byen og den blir fort full. Kl 19 lå vi trygt fortøyd i en fullpakket havn. Her blir det kaos når noen vil ut i morgen.

Ellers er det ikke så mye som har skjedd. Aurora og Morten har vært på lang gåttur igjen. Slutt på gassen til komfyren i går kveld, midt i pizzastekingen selvsagt. Det opplegget vi kjøpte i Danmark virket selvsagt ikke. Vi fant omsider en snill nederlender som kjørte oss til en BP-stasjon som hadde Campinggaz-flasker og regulator. Nå virker alt som det skal.

Livet ombord er bare bra selv om vi har hatt ganske mange timer underveis de siste dagene. Morten og Line bytter på styrevaktene og "barnevaktene". Vi ser på film på PC`en, leser bøker og leker prinsesser og konge. I går hadde Aurora oss med på "helikoptertur". Philip og Kristine fra barnehagen var også med.....
Minstemann er i topp slag og har fått brune øyne som sin stolte far.

Nå skal vi være i Amsterdam i 3-4 dager og oppleve storbylivet. Deretter tar vi fatt på kanalene nedover til Vlissingen sydvest i landet. Deretter blir det over en i en ny kanal. Men denne gangen blir det den Engelske kanal og da starter havseilasene. Hvis været er bra regner vi med å være i England rundt 5-6. august.

Blog ImageReiserute til Amsterdam

Blog ImageSånn som dette er det mange som bor i Nederland
Blog ImageFullt i Sixhaven i Amsterdam
Blog ImageAurora og kua

Blog ImageVi ligger fortøyd i kanalen i Leeuwarden

Ship O Hoy fra alle ombord i det stolte kanalfartøyet s/y Sol

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post44

Kanalfarere i storm!

Juli 2007Posted by Morten Heli-Hansen Tue, July 24, 2007 17:40:44

Vi har endelig nettverk igjen så her kommer en liten oppdatering. Siden sist har vi bl.a nesten hatt storm og vi har vært på grunn 4-5 ganger. Herlig på tur!

Line har forresten ikke lenger mobiltelefon for dere som har prøvd å ringe. Sat. telefon er best, når vi husker å slå den på. Vi prøver å ha den på mellom kl 20 og 22 hver dag.

24-07-2007

Leeuwarden – Lemmer – Distanse 35 nm – Totalt 626 nm

Nesten liten storm! I dag har det vært en lang dag på kanalen. Mye vind og mye regn. Line fikk hele 39 knop vind på sin styrevakt. 41 knop er liten storm. Det var ikke noe problem, men når kanalen er trang er det ikke mye rom man har å styre på. Båten krenger ganske mye selv uten seilene oppe. Jevnt over har det blåst mellom 20 og 30 knop hele dagen. Det er heller ikke så lett å legge til i sterk vind, så det ble stress og mas inne i gjestehavna som selvsagt var smekk full med liten plass til å manøvrere. Nå ligger vi trygt fortøyd på utsiden av annen seilbåt.

Ellers er Aurora prinsesse for tiden og prater mye med Fredrikke og Hermine på ”telefon”. Jørgen smiler og er glad som vanlig. Selvsagt hvis han får mye pupp.

Englebarna

I morgen blir det Amsterdam om været blir bedre.

Kanalsystemet

Selve kanalsystem vi seiler på er en såkalt ”Fixed mast route”. Med andre ord vi slipper å ta ned masta. Det vi ikke fikk med oss i guideboka var selvsagt at det var veldig veldig grunt enkelte steder på ruta. Første etappe for oss var en sluse inn i Eemskanal ved Delfzjil som går til Groningen. Neste kanal heter Riet Deip og tar oss videre til innsjøen Lauwsmeer. En kort tur ut i innsjøen før neste kanal, Dokkumer Ee fører oss til byen Dokkum. Her er det grunt, ca 1,7-1,8 meter dypt og båten stikker 1,90. Måtte kjøre motor på full gass for å komme gjennom gjørma. Det er heldigvis ikke fjell og stein her så det går stort sett bra. Etter Dokkum går kanalen videre til Leeuwarden som er en relativt stor by. Prinses Margriet Kanaal starter i Leeuwarden og går videre til noen små innsjøer før den stopper i Lemmer.

Konvoikjøring inne i Groningen

Totaldistanse på denne delen er 96 nautiske mil eller 177 km som brukes som lengdeenhet for kanalfarere. Totalt har det vært 41 åpninger, dvs vippebroer eller sluser. De fleste broene er inne i byene. I Groningen var det 13 broer på bare noen få kilometer. Alle sammen må enten kalles opp på VHF eller de åpnes når brovakten ser deg. I de største byene er det konvoikjøring for å slippe å åpne alle broene for hver enkelt båt og dermed lage trafikkaos (for bilene). Ganske komisk når brovaktene som har ansvar for flere broer, først åpner en bro, vi kjører gjennom, han stenger broa og hiver seg på sykkelen og tråkker som en gal forbi oss som ligger og venter ved neste bro for så å åpne broen for oss. Deretter må han videre til neste. Når han kommer til siste bro ligger den en konvoi og venter der som skal andre veien og da er det samme turen tilbake. Bro opp, bro ned, ut på sykkel, opp med ny bro osv. Da er det greit at de krever noen få euro av oss. Måten de krever inn de på er verdt pengene alene. Brovakten sitter inne en bu med en stang med fiskesnøre og i enden er det festet en tresko. Den slenger han ut til oss så vi får lagt i pengene som han fisker opp igjen. Herlig system!

Slusen inn i Emskanal

Fra Lemmer er den en sluse som fører oss ut i de store nederlandske innsjøene Ijsselmeer og Maarkermeer. I andre enden av disse sjøene ligger Amsterdam. Her kan man seile ut i havet igjen eller man kan fortsette i kanalene sydover til Vlissingen. Kjører man hele ruten fra Delzijl til Vlissingen har man passert ca 135 broer og sluser.

Vi fraråder alle som stikker dypere enn ca 1,70-1,80 å starte i Delfzijl. Det er for grunt og man står med hjerte i halsen nesten hele veien. Følgelig får man det ikke så hyggelig som det egentlig er å seile rundt på dette fantastiske kanalsystemet. Det er bedre å gå inn ved Den Helder eller Ijmuiden da det er dypere herfra og sydover.

For dere som ikke stikker så dypt er det en fantastisk måte å se Nederland på og man treffer mange hyggelige mennesker. De fleste smiler, vinker og roper ”Hoi” når vi passere de, enten de seiler selv, sitter på verandaen sin og spiser middag eller går langs kanalene inne i byene. Er man glad i dyr er det mange av dem underveis også. Kuer, sauer og hester i massevis. Velger man kanalene slipper man også å tenke på tidevann, trafikkseparasjonslinjer, store tankbåter i tillegg slipper man å ligge værfast om det er dårlig vær Nordsjøen.

23-07-2007

”Middle of nowhere” – Leeuwarden - Distanse 40 nm – Totalt 591 nm

På grunt vann. 4 ganger i løpet av dagen visste dybdemåleren 1,3 meter. Dvs veldig grunt vann. Dog sitter måleren 50 cm under vann men trenger 1,90 så det var for grunt. Vi kjørte oss gjennom gjørme og elendighet men satt oss heldigvis ikke fast.

Dagen i dag har vært dårlig. Morten har vært stressa og forbanna, 9 timer på tur og det er kun snakk om minutter til sammen hvor dybdemåleren har visst over 2 meter. Det er ikke moro når man er vant til minst 20 meter hjemme i Norge.

22-07-2007

Delfzjil – Groningen –”Middle of nowhere” - Distanse 21 nm – Totalt 551 nm

Sto opp kl 08. Morten fylte vann og vasket båt igjen. Ganske grei arbeidsfordeling. Line vasker stort sett innvendig og Morten utvendig. Fylte diesel hos havnemesteren som antagelig har vært på fest de siste 10 årene. Deretter tøffet vi de 500 metrene mot slusen som skiller havet og Emskanal. Ble løftet opp ca 2 meter og var inne i kanalen ca kl 12. Vannvittig å kjøre gjennom disse trange kanalene med kuer, sauer og bolighus langs kantene. Ankom Groningen kl 15.00. Line kjøpte middag til oss på McDonalds. Seilte videre i kolonne gjennom selve byen sammen med 4 andre båter, bl.a. en svensk båt som skal til Middelhavet. Ganske artig å kjøre gjennom Groningen-by. Masse folk som går langs kanalene og vinker til oss. Broene og slusene stenger kl 19.00 så vi måtte stoppe for natten midt ute i villmarken. Ca 50 sauer og en gjeng med kuer som nærmeste nabo. Vi har fått trent mye på trange og grunne farvann i dag. Vi har passert ca 30 broer og sluser. Bare 100 igjen før vi er ute i åpent vann igjen.

Langt fra havseilas

21-07-2007

Borkum – Delfzijl – Distanse 23 nm – Totalt 531 nm

Kastet loss fra Borkum kl 13.30 og seilte mot Delfzijl i Nederland. Fint vær og vinden rett i baugen. Motor kjøring i sterk medstrøm pga tidevannet. Ankom Neptuns Marina i Delfzijl kl 17 og fikk sjekket inn hos havnesjefen. Stille og rolig havn midt i en industriby.

Navigasjonsmessig er det mye staker og lys overalt. Tidevannsstrøm på vei ut eller inn og mye sandbanker. Landskapet forandrer seg mye i løpet av dagen. Store moloer og murer som er synlige på lavvann forsvinner helt når det er høyvann. I morgen skal vi prøve oss som kanalfarere igjen. Ble anbefalt av en nederlender i Brunsbüttel om å velge kanalene fremfor å seile ute i Nordsjøen og ikke få se noe av landet. En nederlender vi møtte på brygga gav oss gode råd og tips på veien, samt noen flere kart over kanalene. Han sa at det ikke var noe problem med dypgående på 1,90 m. Nå gjenstår det å se om han har rett. Morten er bekymret.

Uansett: Vi er fornøyd. Vi har seilt til Nederland på egen kjøl.

Blog Image

Skipperen lager Sol pannevafler til mannskapet

20-07-2007

Borkum – Distanse 0 nm – Totalt 508 nm

Ligger i en forferdelig kjedelig havn i dårlig vær. Sterk vind og regn. Line vasker klær hos to hippier som driver havnekontoret her. Morten har montert en ekstra GPS. Vi har nå GPS-data også på PC`en. Dermed har vi backup om kartplotteren skulle slutte å fungere. Ellers har vi sett på Shrek for 100. gang.

• Comments(0)//sol.seiltur.net/#post43

Korsör - Cuxhaven

Juli 2007Posted by Morten Heli-Hansen Tue, July 17, 2007 14:04:21

17-07-2007

Cuxhaven – Distanse 0 nm – Totalt 404 nm

Endelig fant vi en internettcafe som det gaar an aa bruke USB-minnebrikke. Vi ligger i gjestehavna i Cuxhaven. Veldig trivlig by og veldig bra service fra havnesjefen. Solen skinner og alt er topp. Mye vind i dag igjen, men det skal bli bedre paa torsdag. Enten seiler vi ut til Helgoland eller til Borkum. I dag har vi snakket med fam. Adolfsen i Abelone som er paa Liseberg.

Her kommer oppdatering for alle dager siden vi reiste fra Korsör, ogsaa noen bilder av de smaa matroser til tanter og bestemödre....

Stor takk til Lars-Espen som fikk vaare leieboer inn i huset.

16-07-2007

Brunsbüttel - Cuxhaven – Distanse 19 nm – Totalt 404 nm

Var på handletur i byen og spiste gigantisk is på iscafè. Line og Aurora var overlykkelige. Vi fikk også bunkret drikkevann, brus og øl.

Vi seilte fra Brunsbüttel kl 14.30 og trodde vi skulle rekke slusen som var åpen, men kom 5 minutter for sent. Måtte ligge på utsiden og vente en times tid. Siden det var høyvann i Tyske-Bukta ble vi løftet opp ca 2 meter og kom ut av etter ca 15 minutter. Motorseiling til Cuxhaven. Startet med motstrøm på ca 2 knop, før det snudde når høyvannet var på vei ut igjen og fikk 2 knops medstrøm. Ankomst Cuxhaven Marina ca kl 18.30. Ligger ved en flytebrygge som synker og stiger med tidevannet. Ca 3,5 meter forskjell hver 6. time! På kvelden gikk vi en tur i byen og tittet på livet. Solen skinner og alt er topp. Meldt mye vind de neste dagene så vi blir nok liggende noen dager.

Reiserute til naa

To glade matroser som endelig har faatt se solen

15-07-2007

Rendsburg - Brunsbüttel - Distanse 39 nm – Totalt 385 nm

Ny dag med strålende solskinn og lite vind. En bra dag på kanalen. Sto opp kl 09 og gjorde klar båten. Fylte vann og diesel. Reise ut fra gjestehavna i Rendsburg kl 10.45. Stille og rolig motorkjøring gjennom Schleswig-Holstein. Langs kanalen er det gang og sykkelsti så det er mye folk som vinker til oss når vi kommer forbi. Det sier litt om hvor sakte vi beveger oss når folk sykler fortere enn oss. Men vi blir langt fra utslitt, og i tillegg er det vanskelig å sykle til Karibien. Vi ankom Brunsbüttel ca kl 17 og fikk plass rett på utsiden av slusen. Kun en flytebrygge som skiller oss og innløpet til slusa. Sykt når det seiler store containerskip kun noen få meter fra oss. Selve byen er liten og virker ok, men som det står i Reeds Nautical Almanac, det bråker. Skip ut og inne hele tiden.

Blog Image

Vi er inne i slusen i Holtenau

Ellers har Line bakt brød i dag igjen. Smaker bra med fersk hjemmelaget brød. Jørgen synes det er litt varmt og har ikke sovet så mye i dag. Aurora har fått is så hun er storfornøyd. I morgen skal vi sluses ut av kanalen og seile ut i Tyske-Bukta og da er det frem med tidevannstabeller og strømkart. Skipperen er litt stressa, men det går nok bra det også.

Slusene i Holtenau

14-07-2007

Holtenau - Rendsburg – Distanse 19 nm – Totalt 346 nm

Gikk fra ventebrygga i Holtenau ca kl 10.00. Lå og ventet på utsiden av slusen sammen med de andre som skulle gjennom til slusen ble åpnet ca kl 11.00 og ca ti-tolv båter skulle med. Selve slusingen 30 minutter før vi var inne i kanalen. Nord-Ostsee-Kanal går fra Holtenau til Brunsbüttel og binder sammen Nordsjøen og Østersjøen. Kanelen er 96 km lang 160 meter bred og 11 meter dyp og det koster 18 euro å seile gjennom. Kanalen er full av fritidsbåter og store tankskip. Man kjører kolonne i mellom 6-8 knops fart. Har også sett mange norske seilbåter. De fleste ser ut til å være nye franske båter som seiles hjem. Første etappe ble 19 nm og nå ligger vi i den lille koselige byen Rendsburg. Middag på McDonalds og tur i byen etterpå. Øl og kaffe på torvet i ”Alte Stadt”. Ellers ikke så mye som skjer. Line har bakt brød og vasket klær.

I dag er det 14 dager siden vi reise fra Halden.

Aurora i sin nye hytte

En liten matros paa 2 maaneder slapper av paa sofaen

12-07-2007 og 13-07-2007

Korsør- Kiel Holtenau – Distanse 69 nm – Totalt 327 nm

Morten var på biblioteket og sjekket værmeldingen. Meldt litt mindre vind så vi bestemte oss for å gå mot Tyskland. Fylte vann og gjorde båten sjøklar, la ut fra Korsør kl 19.30 i 18-20 knops vind fra sydvest. Motorseilte pga dårlig vindvinkel rett sydover i Storebælt. Regn, mørkt og masse tankbåter i separasjonssystemet. Fikk beskjed på VHF om å komme oss unna en gang. Vinden dreide selvsagt til midt i mot i løpet av natta. Men regn og vind opp mot 25 knop og bølger på 1,5-2 meter ble det ganske ubehagelig om bord. Det ristet, sprutet og slo hele natta. Vi hadde medstrøm i Danmark og seilte i ca 8 knop, men da vinden dreide og vi krysset Kieler-bukta var vi nede i ca 4. Snitt fart på 11 timer og 45 minutter ble 5,87 knop. Ankom Holtenau kl 07.15, fant oss en ledig plass og skipperen stupte til køys etter nesten 12 timers styrevakt. Dagen i Holtenau ble brukt til å finne ut av hvordan regler og rutiner på slusing gjøres. Gikk også en tur rundt i byen i kikket. Utrolig kjedelig sted. Rødvin i cockpiten på kvelden. Første dag det har vært varmt og godt å sitte ute å se på livet. Masse tankbåter og lystbåter på kryss og tvers som enten skal inn i kanelen eller ut. I morgen er det vår tur.

Storebeltbroen

Line og Storebeltbroen

Blog ImageLine slapper av paa styrevakt. Autopilot er kjekt

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post39

I Kiel

Juli 2007Posted by S/Y Sol Fri, July 13, 2007 13:44:17

13-07-2007 Kiel

Korsør - Kiel

Vi ligger på utsiden av Kielkanalen. Lang seilas i natt i sterk motvind og regn. Vi skal gjennom kanalen i morgen.

Alt vel ombord til tross for en veldig trøtt skipper og mye dårlig vær !

Morten og mannskapet

• Comments(5)//sol.seiltur.net/#post38

Mot Tyskland

Juli 2007Posted by Morten Heli-Hansen Thu, July 12, 2007 13:53:59

12-07-2007 - Korsør

Vi er fortsatt i Korsør. Begynner å bli lei av dette stedet nå. Men i kveld setter vi kursen mot Tyskland og Kiel-Holtenau. Avstanden er rett i overkant av 70 nautiske mil så vi regner med å bruke 10-12 timer på overfarten. Er vi heldige får vi vind fra vest og kan seile hele veien, men holder værmeldingene stikk blir det vind fra sør og sørvest og da blir det mye motorkjøring.

Kiel-Holtenau er starten på Nord-Ostsee-kanal (Kiel-kanalen). Selve kanalen er ca 10 (land)mil lang og ca 160 meter bred og kommer ut i Brunsbüttel i Tyskebukta. I begge ender er det slusekammere. Vi skal hverken opp eller ned, men de brukes for å hindre at tidevann blir et problem i kanalen.

I går var vi på lange vandringer rundt i byen for å finne gass til komfyren. Statoil-flaskene vi bruker hjemme brukes ikke i Danmark så vi måtte kjøpe LPG-gass. Vi hadde heldigvis med regulator som passet.

Vi setter seil ca kl 20.00 i kveld, men først skal vi skifte olje og filtere på motoren og fylle opp vanntankene.

Ellers er alt topp ombord. Jørgen smiler stort sett fra øre til øre og er kjempefornøyd med livet. Aurora er også i storform. Hun synes det er fint at hele familien er sammen hele tiden og at vi endelig bor i båten.

Vi koser oss og ser frem til å seile mot Tyskland.

Ship O Hoy

Morten & mannskapet

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post37

Kuling igjen!

Juli 2007Posted by Morten Heli-Hansen Wed, July 11, 2007 13:38:38

11-07-2007 Korsør

Ble ikke Tyskland på oss i dag. Kuling igjen. Det regner noe helt sinnsykt også. Men men vi har god tid så det er ikke noe problem. Bare litt kjedelig med dårlig vær.

Ellers gjør vi ikke stort. I båten ser Aurora på film, "leser" bøker eller leker frisør. Jørgen gjør ingenting. Sover og ammer som vanlig. I dag har vi vært på cafè og nå sitter vi på biblioteket i Korsør. Ca 3 km gange fra gjestehavna. Blir fin mosjon å gå tilbake i motvind og øsende regnvær!

I går gjorde vi heller ikke noe særlig. Vasket båten utvendig og surret rundt i byen. Det er stille og rolig her når været er dårlig. Men men poenget med ferie er jo ikke så stresse livet av seg....

Til slutt: Morten Lind er en fantastisk kar. Vi er kjempe fornøyd med hvordan disse sidene har blitt. Dette er helt perfekt. Tusen tusen takk!!!

Håper på bedre vær i morgen.

Morten og mannskapet.

• Comments(7)//sol.seiltur.net/#post36

Sommer i Storebælt

Juli 2007Posted by Morten Heli-Hansen Tue, July 10, 2007 13:21:53

09-07-2007 Korsør - Utseilt distanse 71 nm - gj. fart 6,03 knop - Logg totalt 258 nm

Vi ligger i Korsør rett syd for Storebæltbroen på sydvestsiden av Sjælland. Vi seilte fra Grenaa mandag morgen kl 08.30 i strålende solskinn og 20 knops vind fra vest. Heiste seil rett på utsiden av moloen og satt kurs mot Storebælt. Vi fikk vinden inn ca 60 grader styrbord så det ble litt huskestue og krenging når vinden økte til 25 knop, så vi tok inn to rev i storseilet for å gjøre det levelig ombord. Fikk litt bedre vindvinkel når vi passerte Samsø og fikk fin slør nesten helt til vinden forsvant rett før Storebæltbroen. 71 nautisk mil ble gjort unna på 11 timer og 45 minutter og vi seilte i ca 10,5 timer. En strålende dag på havet. Dagens meny var frikadeller og potetmos med kjøttkakesaus fra Knorr. Stor takk til Jon Hofgaard som har fikset oss masse supper, sauser, rett i koppen, te osv.

I morgen setter vi kurs mot Tyskland. Begynner virkelig å gå opp for oss at vi er på langtur. Alle havner fremover er ukjente og i Tyskland begynner problematikken rundt tidevann, strøm og annen herlighet. Blir spennende å se hvordan det blir å navigere når tidevannsforskjellene blir 4-5 meter og med- og motstrøm som blir 4-5 knop. Legger man til mye vind så har vi utfordringer i massevis.

Uansett her er det sommer og sol og vi koser oss på tur.