Nyheter - Bilder - Reisebrev

• Comments(3)//sol.seiltur.net/#post131

Paradis

April 2008Posted by Morten Heli-Hansen Sun, April 20, 2008 18:47:23

Den ene stranda finere enn den andre. White Bay, navnet pga hvite streder selvsagt, fantastisk sted. Bukta ligger på innsiden av et rev. Passasjen man må gjennom er ganske smal så man må følge godt med på dybdemåleren og fra utkikken i baugen. Vel på innsiden er det heller ikke all verden med vann, men vi fant oss et sted på 2,5 meters dyp og kastet anker. Selve stranda er ca 500 meter lang og kritthvit. Vannet er som vanlig 28 grader og her på BVI er det også utrolig klart. På beachen finner man også Soggy Dollar Bar. Dette er baren som oppfant romdrinken, The Painkiller. Selve revet var ganske ødelagt så det var ikke all verden å se, men 50-fots charter båt som satt seg fast var underholdning nok.

Etter et par dager dro vi videre til Sandy Cay. En liten øy med sand og palmer som eies av Rockefeller. Skulle være bra snorkling der, men det var det ikke. Marelia serverte nybakte rundstykker til lunch også badet vi litt, før vi dro videre til Cane Garden Bay for natta. Her ble vi vitner til en vannvittig jolletur som fort kun ført til katastrofe. Nok en gang var det mannskapet fra en charterbåt som var i gang. To gutter i full fart med en 12 fots rib med 20 HK som hoppet i brytende bølger på revet på utsiden av bukta. På vei innover igjen ble det ”fanget” av en bølge og surfet av gårde inn mot land. Båten ble kastet rundt, gutta kastet ut og alt sammen landet opp i steinrøysa på land. Utrolig at begge to kom fra det uten skader.

Dagen etter startet dårlig i Sol-båten. Septikktanken var tett igjen. Neste langturbåt blir uten septikktank! Da tanken omsider var i orden, var det tid for å smøre ankervinsjen. Selvsagt klarte den godeste skipperen å miste en del i vannet og måtte på med dykkerutstyret og ut på jakt. Fant heldigvis delen ganske raskt. Noen timer forsinket dro vi mot Marina Cay. Nok en gang en liten paradis øy, med strender, palmer, barer og restauranter. Øya og ankringsplassen ligger bak et stort rev som vi skal snorkle på i dag. I kveld skal vi også på fullmånefest i bukta på andre siden. Bukta heter Trellis Bay og ligger rett ved siden av flyplassen. Mannskapet vårt Trond som skal være med oss til Irland kommer dit på onsdag og Line og barna reiser fra samme sted 30. april.

For tiden er det mange norske båter i området, Maggy V, Vision, Otium, Felicia, Tora, Goodyear, Uredd, Regina, Marelia, Harmonia og Sol. Noen av de skal sendes på skip hjem til Europa, noen skal tilbake til Antigua eller St.Maarten før de seiler hjem og noen, deriblant oss, skal gjøre de siste forberedelsene i Road Harbour på Tortola. Kun 11 dager igjen til planlagt avreise….

Ellers har Aurora lært å snorkle, så nå er hun mer under vann enn over. Svømmer som en fisk med en dykkermaske som dekker mer eller mindre hele ansiktet. Jørgen har nesten lært å gå, så det hadde nok vært nesten umulig å ta han med på tre ukers seiltur akkurat nå.

Livet smiler og vi koser oss for harde livet.

Blog ImageBarrakuda. Tror ikke den er farlig...
Blog ImageMor og sønn i klart vann
Blog ImageSkipperen på snorkletur
Blog ImageAurora i hengekøya på fordekk
Blog ImageSkipperen koser seg og Line er i toppen av masta
Blog ImageEn av mange skilpadder
Blog ImageAurora har lært å svømme og dykke.
Blog ImageHarmonia, Marelia og Sol med boller og kaffe på stranda.
Blog ImageJollene er viktige her borte. Her på Sandy Cay
Blog ImageAurora og Jørgen bader i vannet som egentlig er for å vaske beina før man går på restaurant
Blog ImageSandy Cay
Blog ImagePå svai ved Sandy Cay
Blog ImageStrand og hav
Blog Image
Blog ImageTina og Sten Ragnar fra Harmonia på Marina Cay. Hardt liv dette her......
Blog ImageJørgen vil opp og gå.
Blog ImageSolbriller må man ha
Blog ImagePainkiller på Soggy Dollar Bar
Blog ImageTilslutt et bonusbilde. Skal vi ferra til Mexico......

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post130

Regn

April 2008Posted by Morten Heli-Hansen Tue, April 15, 2008 15:36:02
I går regnet det mye. Det er første gang siden desember at vi har hatt en dag med mye regn og grå skyer. Men men i dag skinner solen igjen og alle er fornøyde.

De siste dagene har vi stort sett ta det med ro. Siden det er kort avstand mellom øyene har vi seilt til nye steder hver dag. En time eller to til neste bukt, bading, snorkling og en tur på land. Vi har blant annet snorklet på vraket The Rhone. På Cooper Island snorklet vi med barrakuda og skilpadder. I White Bay fanget vi en liten hai. Mye liv og mye moro under vann.

Nå ligger vi i Sopers Hole på Tortola.

Alt topp som vanlig!

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post129

BVI og The Baths

April 2008Posted by Morten Heli-Hansen Fri, April 11, 2008 18:00:33

Tirsdag ettermiddag var det nok en gang ut på tur. Vi kom oss ut av Simpson Bay på broåpningen kl 16.30 og satte kursen mot British Virgin Islands. Denne gangen var vi fire norske båter som seilte sammen. Marelia, Tora og som vanlig Harmonia. Vi vet ikke helt hva som gikk galt, men på mystisk vis klarte Harmonia å hale i land seieren denne gangen. Vi ankom Virgin Gorda ca kl 8 og fant oss en moring i Marin parken, The Baths. Fantastisk sted med flotte strender og grotter mellom gigantiske granittblokker. Fantastisk snorkling i krystallklart vann var heller ikke å forakte. Har ikke hatt så bra vann siden vi var på Tobago Cays. Artig å svømme mellom alle granittblokkene. Eneste skår i gleden når man finner perler som dette, er at man selvsagt ikke er alene. Utover dagen dukket det opp horder av cruiseturister. Stranda, vannet og grottene var smekkfulle av folk.

Ut på ettermiddag satte vi kursen mot Spanish Town for å sjekke inn i BVI. Selvsagt klarte vi å komme for sent og måtte vente til dagen etter. Lure som vi er dro vi allikevel en tur tilbake til The Baths tidlig neste morgen og utsatte innsjekkingen noen timer. Det burde vi ikke gjort. Da vi glade og fornøyde kom til innsjekkingen kl 15 fikk vi kjeft og trusler om bøter. De visste vi var i landet og vi skulle vært der kl 8.30. Vi unnskyldte oss og fortalte hvor dumme vi var og at det aldri skulle skje igjen osv. Vi slapp heldigvis bøter. 500 USD spart og alle var glade igjen.

Nå ligger vi i Virgin Gorda harbour og har fått vasket båten, vasket klær og fylt vanntankene. Harmonia ligger ved siden av oss og Marelia ligger for anker i bukta på utsiden. I morgen er det ut på nye eventyr igjen. Mange flotte steder vi skal se før vi starter med å gjøre klar båten for Atlanterhavet igjen. Øyene i BVI ligger veldig tett så det blir kun en time eller to mellom hvert sted de neste ukene. Greit å roe litt ned før det braker løs for alvor. Det blir nok seiling de neste to månedene uansett. Først er det ca 2500 nm til Azorene og deretter 1200 til Irland og ca 1000 hjem til Halden til slutt. Det betyr mer enn 30 døgn med seiling til sammen.

Men men vi er ved godt mot og har det kjempe fint, til tross for at det er langt hjem og eventyret i Karibien nærmer seg slutten med stormskritt.

Blog ImageColin Archer skøyta Tora i solnedgang

Blog ImageThe Baths, Virgin Gorda. Bildene taler for seg selv.......

Blog Image

Blog ImageAurora på badetur inne i grottene

Blog ImageJørgen har blitt 11 måneder og er blitt ganske så stor.
Blog ImageTina fra Harmonia, Aurora og skipperen som skal på snorkletur.
Blog ImageHeidi fra Marelia og Aurora bygger sandslott
Blog ImageDet er fint her!
Blog Image
Blog ImageBåten ligger og dupper på svai bak granittblokkene

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post128

Kullseiling og leiebil

April 2008Posted by Morten Heli-Hansen Mon, April 07, 2008 20:03:45
Nok en øy er utforsket og vi er klare for å seile videre igjen. I morgen kveld tar vi fatt på ca 85 nm til BVI.

De siste dagene har vi hatt leiebil og kjørt rundt på øya. Selve øya er ikke så stor men er allikevel to land. St.Maarten og Sint Martin. En hollansk og en fransk del. Øya ble delt ved at en franskmann og en hollender startet å gå i motsatt retning fra den ene siden av øy. Der det møtes på den andre siden ble det trukket grense over til startstedet. Den hollanske delen er noe mindre enn den franske. Det skal visstnok skyldes at hollenderen drakk litt for mye og brukte lenger tid enn den edru franskmannen.

Øya er et taxfreeparadis med masse shopping. Klær, smykker, klokker, sprit, tobakk, elektronikk og masse annet til veldig lave priser. Ble ikke all verden av shopping på oss, men noen klær fikk vi allikevel med oss.

Ellers kjørte vi rundt å tittet på noen fort, strender, landsbyer og mye annet. Da vi endelig hadde bil ble det også litt bunkring av mat og drikke. Mye greier som skal ombord før vi kan legge ut på Atlanterhavskryss igjen.

I går blåste det som vanlig ganske mye. Et av kastene klarte å få tak i jolla så den lettet og snurret rundt med motor og det hele. Alle skoene våre som var ombord drev avgårde. Et en times jobb var jolla snudd, motoren gikk igjen og alle skoene fisket opp igjen.

Alt er topp og alle er glade som vanlig...

• Comments(0)//sol.seiltur.net/#post127

St.Maarten og St.Barth

April 2008Posted by Morten Heli-Hansen Fri, April 04, 2008 19:27:10
En drøy uke har gått siden vi reiste fra Jolly Harbour på Antigua. Vi la ut torsdag kveld med kurs mot St.Barth. For første gang på lang tid var det tid for en medvindsseilas. 75 nautiske mil ble unnagjort på drøye 13 timer. Harmonia brukte som vanlig litt lenger tid………..

På grunn av superyacht-regatta i Gustavia på St.Barth var det hele vannvittig mye båter i havna. Vi fant en ledig moring, men siden Harmonia har ødelagt ankervinsjen sin, ofret vi oss og kastet anker. Skipperen hoppet i vannet for å sjekke ankeret og fikk se mye fisk og to store rokker rett under båten. St.Barth er mest kjent som jetset/kjendis øy. Alle de store og ikke minst dyre merkene har egne butikker her. Ble lite shopping på langturseilere som begynner å få flatt lommebok. Det som derimot var mer spennende var alle superyachtene. Vannvittig store seilbåter fra 100 fot og oppover. Seilmakkeren vi brukte på Antigua er mannskap på en av dem. Den koster ikke mer enn 35 millioner Euro. Får et brukbart antall Beneteau 373 for den summen.

Blog ImageStor båt
Blog ImageStore båter
Blog ImageFlere store båter

Ankringsplassen var ikke all verden pga mye svell, etter to dager var vi fornøyd og tøffet videre til Anse de Columbier bare 3 nm unna. Stor fin bukt med lang strand, lite svell og krystallklart vann. Livet smiler når man sitter i cockpiten med en kritthvit strand foran båten og åpent hav bak båten. Kanskje dukker en stor havskilpadde opp og kikker litt på deg. Kanskje tar man et bad eller tar en snorkletur. Vi så hai denne gangen. Riktignok ikke så store med det er kanskje like greit. De var veldig glad i pølser så kanskje liker de tær også?

Blog ImageVår venn Mr.Turtle hilser på
Blog ImageIkke så dumt dette her

Vi har det fint

Etter er par dager i paradis begynte det igjen å bli lite mat om bord. Vi satte kursen mot St.Maarten. Livlig seilas i kuling og stor sjø. En av bølgene fant veien inn gjennom bysseluka som vi selvsagt hadde glemt å lukke. Vann over alt og Line gikk i gang med å øse og vaske. Vel fremme i Simpson Bay fikk vi vite at vi ikke fikk komme inn i lagunen siden broen ikke kan åpnes når det blåser over 20 knop. Dermed ble det ankring i mye vind og svell igjen. Det er ikke så moro å ligge for anker når det blåser opp mot 35 knop og båten kaster seg frem og tilbake. Jolleturen inn til land blir også ganske utrivelig. Alle mann i fullt regntøy er det eneste som hjelper hvis man da ikke trenger en dusj.

Blog ImageMaling ombord i Sol-båten. Fint å ha noen å gjøre når det blåser hunder og katter også.

Etter tre døgn i bølgene kom vi oss omsider inn i lagunen i dag. Kastet anker på 1,9 meters dyp! Nå ligger vi totalt beskyttet mot bølgene og har kort avstand til båtutstyrsbutikker, matbutikker, cafèr, barer og ikke minst til Auroras favoritt, McDonalds.
Det er også WIFI så da får vi i pose og sekk.

Vi blir her noen dager for å bunkre en del til hjemturen som starter om bare fire uker. Vi skal også kjøpe litt utstyr og fikse noen småting med båten. Men først skal vi leie oss en bil og kjøre en tur rundt på øya.

Vi kaster loss med kurs mot BVI eller British Virgin Islands som det heter på mandag eller tirsdag.