Nyheter - Bilder - Reisebrev

Bilder

bilder.seiltur.net

Bilder og litt om innsjekking

Mars 2008Posted by Morten Heli-Hansen Fri, March 28, 2008 13:54:20
I kveld kaster vi loss for nok en nattetappe. Denne gangen er det 75 nm som skal gjøres unna mellom Antigua og St.Barth. Det er nemlig superyachtregatta på St.Barth i helgen. Vi mangler bare 63 fot for å kunne delta.....

Her kommer også en beskrivelse av inn- og utsjekking i Karibien. Godt vi har lang ferie for dette tar ofte mye tid.

Det hele er igang når man kommer til et nytt land. Helst bør du få opp gjesteflagg og signalflagget Q, som betyr at du ønsker å sjekke inn. Skipperen må dra på land og besøke Immigration. Her må han først og fremst være anstendig kledd, smile og oppføre seg så ordentlig han kan. Så starter moroa. Skjemaer. De elsker skjemaer her. Man må fylle inn navn og nummer, lengde, bredde, dybde på båten, hvor stor motor du har, hvor mange master, GPS merke?, siste havn, neste havn og navn på alle om bord, inkludert passnummer, fødselssted, adresse, hva man jobber med, og til slutt om man har våpen og sprit om bord. Dette fylles ut i syv eksemplarer. De bruker stort sett løst blåpapir som man må stikke inn mellom sidene. Selvsagt virker dette ikke så bra så ingenting vises på de siste sidene, da man må skrive alt en gang til. Deretter går man til Customs. De ser på passene og stempler og skriver litt. Ofte sitter de to stykker og snakker sammen eller ser såpeopera på TV mens de ser på passene. Følgelig tar det litt tid. Når Customs er fornøyd er det tilbake til Immigration for å få et par stempler til og for å betale for ”cruising permit” og eventuelt overtid hvis det er kveld eller søndag. Når man skal sjekke ut igjen er det tilbake å gjøre den samme karusellen igjen. Eneste forskjell er at du må skrive utsjekking istedenfor innsjekking på toppen av skjema. Også slipper man å betale noe, med mindre det er kveld eller søndag selvsagt.

Når man da har både sjekket inn og ut igjen har man med en kopi av utsjekkingsskjema som man må vise i neste land man besøker, hvis ikke får du ikke sjekke inn der. Det betyr også at det landet du nettopp har reist fra har hele 13 kopier av dette skjema. Gudene må vite hva de bruker de til!

Blog ImageAurora i svevet, rett før hun lander med et perfekt mageplask
Blog Image
Men hun svømmer som en fisk
Blog ImageHvis hun ikke kysser med de da.....
Blog ImageHele gjengen på tur gjennom regnskogen
Blog ImageSol i soloppgang
Blog ImageNår det blåser kuling blir bølgene store,
Blog Imagemen Sol-båten går bra på skarp kryss med 2 rev i storseilet og litt av kryssfokken,

Blog Imageselv om det hopper og spretter litt.

• Comments(2)//sol.seiltur.net/#post125

Deep Bay på Antigua

Mars 2008Posted by Morten Heli-Hansen Wed, March 26, 2008 13:25:41
Påskeaften startet med en ny seilas fra Falmouth Harbour til Deep Bay. Endelig hadde vi kjempe vindvinkel. Vinden inn bakfra ca. 120-140 grader. Det var duket for en ny kappseilas mellom damene, Harmonia og Sol. Harmonia tok en tidlig ledelse, greit nok synes vi, da vi ikke hadde skiftet ut den lille genoaen med den som er større og som egner seg bedre med den vindvinkelen vi hadde. Men jammen tok vi inn på. Da heiste Harmonia alle seil, og tok oss igjen. Men så kom det en skikkelig vindkule og Harmonia broachet, de måtte reduserer seil. Dermed kom Sol først igjen. Hurra! Vi kom fram til en flott bukt, ingen andre båter enn Sol og Harmonia og en laaaang strand. I Deep Bay ligger et vrak fra 1905. Man kan se baugen og litt av noen master. Skipet het Andes og var på vei fra Trinidad til hovedstaden på Antigua da det tok fyr og sank i Deep Bay. Det skal visst være flott og snorkle der ute, men sikten var elendig så det ble ikke noen snorkletur på oss.

Påskeaften kvelden ble tilbrakt på stranden med grilling og bål. Guttene holdt festen i gang til tidlig morgen. Dagen etter var vi klare for en skikkelig strand dag. På stranden var det full fest for de lokale ungdommene, en slags søndagsskole eller noe. Vi fant oss likevel en herlig liten plass. Det tok ikke lang tid før det kom en ung gutt og lurte på om han kunne se på Jørgen. Han hadde aldri sett en hvit baby før, bare på tv!!!!!!!!!!!!!!! Han konstaterte at Jørgen så vennlig ut. Det er jo bra. Dagen gikk med til solings og badings. Aurora tok også sine første svømmetak uten armeringer. Hun har nå blitt helt umulig, og vil bare bade uten.

På kvelden ble det en tur til Fort Barrington, som er fra Lord Nelsons tid. Der bor det mange geiter, noe Aurora synes var spennende. Dagen etter ble en ny strand dag. Vi fant oss også en lekeplass i enden av stranda. I går gikk turen til Jolly Harbour, for fylling av vanntankene og kjøleskapet. Her var det en marinaplass ledig, og jammen var ikke det fristende. Nå ligger vi jammen i marina igjen. Vi blir her en natt til før vi starter ut på nye eventyr med en nattseilas over til St. Barth.

Sol ute, sol inne, sol i hjerte, sol i sinne… SOL bare SOL!

Ps. For de som vil ringe oss på den karibiske telefonen så er dette den siste øya den virker på.

Blog ImageDeep bay - flottt bukt med lang strand
Blog ImageFar og datter på ekspedisjon i Lord Nelsons fotspor
Blog ImageJolle og motor er mye bedre enn ski og pulk
Blog ImageVi ligger på svai i Deep bay. Harmonia ligger bak oss. ( som vanlig)
Blog ImageFamilien på tur
Blog ImageMotorkjøring i paradis
Blog ImageVenninene, Sol og Harmonia, på brygga i Jolly harbour
Blog ImageEn pelikan slapper av ved siden av oss på stranda.

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post124

Blant superyachter på Antigua

Mars 2008Posted by Morten Heli-Hansen Sat, March 22, 2008 14:28:54

Siste dag i marina for denne gang ble brukt til litt handling, fylling av vann og diesel, samt en siste lang dusj. Ca kl 17 på mandag forlot vi brygga med kurs mot Antigua. Etter mye om og men valgte vi å seile på øst siden av Guadeloupe. Det skulle gitt mer sjø, men bedre vindvinkel. God vindvinkel fikk vi, men Atlanterhavet viste seg fra sin beste side og bølgene var ikke mer enn toppen 1,5 meter. De første 20 nm ble det motorkjøring mot vinden, før vi rundet nordover og heiste seilene i mørket ca kl 22. Flott seilas med vinden mellom 60-90 grader, styrke mellom 8-15 knop. Farten varierte selvsagt også, men vi holdt stort sett 6 knop. Harmonia lå bak til å begynne med, men de tok oss igjen i løpet av natten. Vi vekslet på ledelsen hele natta og kom frem omtrent likt. Natten forløp problemfritt. Fint med en nattseilas igjen. Vi byttet på vaktene litt som det passet og etter hvor trøtte vi var. Line og Aurora sov i cockpiten frem til ca 2. Skipperen sov da et par timer i salongen. Umulig å sove for lange karer i cockpiten! Vel fremme la vi oss først mellom fire andre norske båter i English Harbour, men det var trangt så vi gikk etter Harmonia til Falmouth Harbour isteden.

Selve Antigua er kjent for sine 365 strender, en for hver dag året rundt. Her finner man også det historiske havneområdet English Harbour med Nelson Dockyard som største trekkplaster. I dag er det marina og museums område. I gamle dager var den tilholdssted for berømte sjømenn og visstnok en og annen pirat. Den britiske flåten søkte også tilflukt her under orkaner. Verftet fra 1725 er oppkaldt etter Lord Nelson, han som beseiret Napoleon, han var her mellom 1784-1787 men likte ikke stedet noe særlig. Vi derimot synes det er ganske så bra!

I både Falmouth og English Harbour er det mye rikfolk. Svære yachter av alle slag. Når seilbåtene er 50-60 meter lange blir vi små med våre 11 meter. Dog er det mange på vår størrelse også. Antigua er en av de mest populære øyene blant atlanterhavsseilere. Veldig mange har dette som siste stopp før de setter kursen tilbake til Europa.

Blog Image

Vi har planer om å være på Antigua i cirka en uke. I går fikk vi tilbake storseilet som har vært hos seilmakeren. Vi har fått fikset noen småskader og fått inn et 3.rev. Det kan være kjekt på turen hjem hvis det blir mye vind. I dag har Aurora fått påskeegg med masse godis. Lykken var stor da kun kunne spise godis før frokost for en gangs skyld.

Om bare seks uker er det slutt på Karibien-eventyret for vår del og da er det Sol-båten som skal ut på storhavet igjen. Hjemturen starter som tidligere nevnt fra Tortola i BVI ca 1. mai og vi seiler mot Azorene og deretter Irland. Line og barna skal ta ”jukse” turen og har bestilt flybilletter. De skal ha 5-6 ukers ferie fra båten og kommer til Norge 2. mai. Skipperen seiler med mannskap over dammen. I Dublin blir familien samlet igjen, da for å ta fatt på Irskesjøen og Nordsjøen. Men det er enda lenge til. Først skal vi oppleve mer Antigua, St. Barth, St. Maartin og ikke minst British Virgin Islands.

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post123

Regnskog og fosser

Mars 2008Posted by Morten Heli-Hansen Fri, March 14, 2008 19:24:30

Vi reiste fra Isle Saintes til Pointe a Pitre på Guadeloupe en dag tidligere enn først tenkt. Det ble fire timers motorkjøring i motvind. Kun strengt tatt seilt litt, men vi gadd ikke. Harmonia så hval, bare noen 100 meter foran oss, men de var dessverre borte når vi kom frem. Vel inne i marinaen fikk Sol båten plass på superyachtbrygga. Ligger et par monsterseilbåter ved siden av oss. Artig, selv om vi ser ut som en jolle ved siden av de.

Den første dagen i marina ble en sikkelig fiksedag. Morten vasket hele båten og Line polert overbygget. Deilig å ligge i en marina med fri bruk av strøm og vann. På ettermiddagen var hele Heli-Hansen familien på fotballtrening. Det er nemlig en liten gressplen rett ved brygga, og det er stor stas for ungene å leke på litt gress igjen og ikke bare på strender. Dagen etter bestilte vi leiebil, Sol og Harmonia i en liten fransk bil. Det ble ikke noe problem. Vi er jo vant til å kjøre hele familien på en moped.

Med Sten som sjåfør satte vi kursen mot øya Basse Terre som er den vestlige delen av Guadeloupe. Første post på programmet var hiking tur gjennom regnskogen til et av fossefallene i Chûtes du Carbet. Vi gikk på en gjørmesti gjennom bushen, Aurora på skuldrene til skipperen og Line hadde Jørgen i bæresele. Ble ikke stort bedre av at vi hadde sandaler på beina. (Vi har forresten ikke hatt på ordentlig sko og sokker siden vi var på Atlanterhavet i desember). Etter en times tur kom vi frem til en 20 meter høy foss. Badet og slappet av før vi satte kursen tilbake til bilen. Resten av dagen kjørte vi rundt og kikket på regnskog, noen knauser, bananplantasjer med mer. Tilbake i marinaen tok vi en tur på akvariet. Aurora og Jørgen var i storform. Artig å se på når pirajaene ble foret.

Blog Image

I går var det nok en fikse dag. Skipperen var rørlegger og tok fra hverandre alle delene på toalettet. Vasket, polerte og byttet pakninger. En skikkelig møkkajobb, men nå virker alt som det skal igjen. På kvelden serverte vi lasagne og rødvin til Tina og Sten som hadde jobbet hele dagen med å stoffe båten.

I løpet av helgen er det slutt på luksuslivet i marina, da kaster vi loss med kurs nordover Antigua. Det skal bli fint med litt påskeferie der. På Antigua har vi dekning på mobiltelefonen igjen for dere som har prøvd å ringe oss de siste ukene.

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post121

The Saintes

Mars 2008Posted by Morten Heli-Hansen Mon, March 10, 2008 01:14:34

Det ble en ekstra dag på Martinique før vi kom oss videre til Dominica. Frisk seilas i rundt 20 knops vind. Kryss som vanlig, men vi kom frem tilslutt. Dominica har et dårlig rykte og vi har hørt at den ikke er så lurt å forlate båten der. Følgelig gikk vi ikke i land, vi overnattet i en rolig bukt før vi dro videre morgen etter. Noen øyer må vi jo også hoppe over. Vi har jo ikke ferie i evigheter heller så vi rekker ikke å få med oss alt.....

Blog Image

Tina og Sten i Harmonia, som vanlig litt bak Sol-båten.....

Etter nok en frisk seilas fra Dominica kom vi fram til Iles des Saintes på fredag. Igjen seilte vi fra Harmonia, de skylder på at båten er mye grodd under, men jeg vet ikke jeg……

Kanskje ikke så rart Harmonia er bak når denne karen står på vinsjen....

Blog Image

og denne frøkna står til rors.

Endelig er vi tilbake til idyllen, og har igjen funnet den karibiske roen. Tina og Sten vartet opp med hjemmelaget pizza og sjokoladekake på kvelden. Det smakte etter en flott dag på sjøen. Det ble tidlig kveld da det rullet noe helt utrolig på ankringsplassen, jeg kjente til og med antydning til å bli en smule sjøsyk. Skulle tro at kroppen snart skulle ha vent seg til dette livet, men den gang ei.

Bourg Des Saintes-

Øygruppen vi nå er på tilhører Guadeloupe. Vi ligger på den største av øyene, som heter Terre Dèn Haut. Vi har ankret opp ved den eneste lille byen man finner på the Saints, og som heter Bourg Des Saintes. Her er det koselig. Framkomst middelet her på øya er scooter, og det måtte prøves. Vi lurte nok litt på om vi fikk med hele familien Heli-Hansen på en scooter, men det var ikke noe problem mente dama i scooter utleien. Dog måtte både Morten og Sten kjøre en tur slik at de ble godkjent for å frakte passasjerer. Omsider fikk vi stablet hele familien på en moppe. Vi fikk mange vink og smil på vår ferd over øya. Her rusler det høner, haner, geiter, sauer, kuer og iguaner rundt i gatene. Aurora synes det var stor stas med alle dyra, mens Jørgen digget å sitte foran og kjøre fort på moppa. Han smilte fra ører til øre bare han fikk på seg hjelmen. Det er også noen flotte strender og laguner. I dag gikk turen først opp på et fort. Der oppe bor det virkelig mange iguaner, så dro vi videre til en lagune hvor det ligger en seilbåt under vann. Tina, Sten og Morten tok på seg snorkleutstyr og svømte spente avgården, men kom skuffet tilbake etter en lang svømmetur med dårlig sikt. Litt trim ble det i hvert fall på langturseilerene. Planen videre er å tusle ut å legge oss i en bukt her på the Saints i morgen, for så å dra videre til Guadeloupe på tirsdag. Da blir det noen dager i marina igjen. Vi trenger både vann og rene klær!

Blog Image

Aurora på dekk, selvsagt med sele.

Familie tur med flotte hjelmer. Line har plass bak Aurora. Ikke trygt, men veldig moro!

Gutta ombord koser seg på kryss.

En av mange iguaner

Line

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post120

St.Pierre

Mars 2008Posted by Morten Heli-Hansen Wed, March 05, 2008 23:48:34
Det ble ikke Dominica i dag som planlagt. Lettet anker ca kl 10 og dro avgårde i fint driv. Kom ikke langt før vinden tok seg opp. Stabilt over 30 knop og opp mot 40 knop i kastene. Ikke noe stas på åpnet hav i sånn vind. Vi dro tilbake og kastet anker igjen. Ikke noe stas å ligge for anker i sånn vind heller.

Gjør nytt forsøk i morgen. Kanskje blir det brukbar vind da.....

Sail more - work less

• Comments(0)//sol.seiltur.net/#post119

Videre...

Mars 2008Posted by Morten Heli-Hansen Tue, March 04, 2008 15:16:02

I går tok vi taxi fra Marin til hovedstaden Fort De France sammen med Harmonia. Forresten tidenes beste dyreste taxitur. Vi kunne leid oss minst to leiebiler for samme pris. Det er ikke så billig her som på øyene lenger syd. Selve Fort De France var akkurat som guideboken lovet, ganske bråkete og ellers en grå by. Ikke kom vi inn på fortet heller. Parken som skulle være så fin var under ombyggningen, så den var stengt den også.

Vi tok taxi tilbake til et stort kjøpesenter. Masse butikker og kjempe bra utvalg av alt mulig. Spennende for langturseilere som ikke har vært i skikkelige butikker siden november. Ble allikevel lite shopping. På veien tilbake var det selvsagt rushtid og mye køer på veien. Dermed var det nok sivilisasjon for denne gang. Gleder oss til å komme oss videre til noen stille bukter med få folk og færre butikker.

Planen er å seile til St. Pierre nord på Martinique i løpet av dagen. I morgen setter vi kursen mot Dominica og i løpet av et par dager regner vi med å være på Guadeloupe. Antigua står for tur ca 16-17. mars.

Tilslutt: Gratulerer med dagen til Susann som hadde bursdag for et par dager siden og til Rune som har bursdag i morgen. Hipp hipp hurra!!!

Fair winds - good sailing

• Comments(0)//sol.seiltur.net/#post118

Skarp kryss på vei til EU

Mars 2008Posted by Morten Heli-Hansen Sat, March 01, 2008 17:13:31
Vi ligger på Marin i Martinique. Fransk øy, så vi er nå i EU. Det betyr bedre utvalg i butikkene og mer siviliserte forhold. Dog snakker de stort sett bare fransk så vi sliter litt.

Den siste uka har vi seilt mye kryss. Først fra Bequia til St. Lucia hvor vi var i tre netter. Turen videre til Martinique ble i friskeste laget. +/-25 knopsvind inn ca 60 grader og bølger på 3-4 meter. Det betyr mye stamping og mye sjøsprøyt over dekk. Ganske ubehagelig ombord de fem timene de sto på, men vi kom nå frem til slutt. Kryssfokken gjorde nok en gang jobben.

Siden Union har vi seilt sammen med Tina og Sten på Harmonia i en Bavaria 38. Vi regner med at vi mer eller mindre kommer til å ha samme rute hele veien helt hjem til Norge.

Vi har det topp!

• Comments(0)//sol.seiltur.net/#post117

Dyreliv

Mars 2008Posted by Morten Heli-Hansen Sat, February 23, 2008 18:04:57

Siden vi la ut fra Grenada har vi stort sett hatt motvind. Det blåser fra nordøst og det er dit vi har vært på vei de siste ukene. Første stopp på vår reise nordover var Tyrrel Bay på Carriacou. Der la vi ut ankeret i 30 knops vind, for første gang måtte vi ankre to ganger, da ankeret ikke fikk feste på første forsøk. Så gikk turen igjen til Union Island, etter å ha vært der fem ganger har vi fått oss en ”fast” plass. Bak oss lå det en annen norsk båt som het Orion. Om bord bor Tuva og Olav. De har ikke motor til jolla, så vi tok de med på en tur til Happy Island. Dermed ble det ikke avreise dagen etter som vi hadde tenkt…men slik er jo dette livet.

Dagen etter dukket også Harmonia opp, de skulle ta noen dager på Tobago Cays. Vi falt for fristelsen og ble med dit. Så var det klart for Sols tredje tur til Tobago Cays. Vi ankret opp rett foran beitet til skilpaddene, slik at det kun ble en kort svømmetur for å ta de nærmere i øyesyn.

Tobago Cays

Nok en gang var skipperen med gutta på Harmonia på snorkling på revet, og nok en gang så han hai. De andre så den som vanlig ikke. Begynner å bli vant til å se de så istedenfor å svømme vekk la han på svøm etter de for å se de lengst mulig. Må si at skipperen begynner å bli vel tøff. Siden det blåste opp i 30 knop, ble vi liggende en dag lenger enn vi hadde tenkt. Dagen ble utnyttet til å jakte på iguaner som også bor på Tobago Cays, og jammen hadde vi flaks, vi så tre store fine øgler. Med andre ord så er det et flott dyreliv her. Så fire dager etter vi hadde planlagt gikk turen videre til Mystique.

Dyrelivet på Tobago Cays - Iguaner

Blog Image

Mystique er en unik øy i forhold til de andre øyene i Grenadinene. Øya er privat eid og hovedsaklig en ferieøy for rikfolk. Mick Jagger og David Bowie er blant de som har feriehus her. Flere av de andre norske seileren har møtt Mick Jagger her ute. Et par båter var her på nyttårsaften og festet sammen med bl.a. Hugh Grant og Jennifer Aniston m. fl. Vi leide oss en golfbil og kjørte rundt på øya som mer eller mindre ligner på en kjempe stor park, men så ikke en eneste kjendis. Men derimot så vi mange landskilpadder. Uansett var det et flott sted og moro å se. Det som var mindre moro var å våkne opp i en båt som lignet en svinesti. Hele salongen var full av møkk. Vi hadde hatt besøk av flaggermus. Den hadde spist bananer og gjort fra seg overalt. Flott start på dagen! Men informere andre båter om en plagsom flaggermus glemte vi, dermed fikk Harmonia besøk natten etter. Vi har nå avtalt med Harmonia at vi skal seile sammen med dem nordover, det skal bli hyggelig. Vi håper også at de skal seile med oss tilbake over Atlanterhavet slik at vi kan gå på Peters Sportsbar med Tina og Sten.

Blog ImageStranda og Basils Bar på Mystique

Macaroni Beach - Atlanterhavet står rett inn.

Mer strender på Atlanterhavssiden av Mystique

Leiebilen vår. Artig variant. ( Tipper Henrik ble misunnelig)

En av veldig få butikker på Mystique

Ungene er i farta som aldri før. Ettersom det har blåst mye den siste tiden har det vært vanskelig for Aurora å bade fra båten. Vinden tar fort tak i en liten kropp, og med begrensede svømmeferdigheter blir veien tilbake til Sol lang. Løsningen har blitt redningsvest med tau festet i båten. Nå kan vi bare dra henne tilbake. Ellers er hun glad i å styre jolla. Hun gir bånn gass, men er ikke så nøye på hvor hun styrer bare det går fort nok.

Glade barn

En av mange skilpadder langs veiene på Mystique

Jørgen er veldig opptatt av å følge tempoet til søsteren. Han krabber, reiser
seg og går langs møblene. Det er nok til tider litt utfordrende for en liten kar at båten aldri ligger stille, så det ender med noen knall og fall.

Familieidyll på Tobago Cays

Blog Image Far og datter på tur

De to voksne om bord har blitt hekta på Heros. Heldigvis har vi både sesong 1 og 2 om bord. Så nå gjelder det å få ungene så fort som mulig i seng, slik at mamma og pappa kan se litt på tv.

Nå er vi tilbake på Bequia. Her blir vi fram til natt til tirsdag, da tar vi et langt strekk helt tilbake til St. Lucia for å fikse ”Audun automat.”

Alt vel om bord på Sol!

Ps! En bursdagshilsen til tante Cathrine som har bursdag 25.! Hurra!