Nyheter - Bilder - Reisebrev

bilder.seiltur.net

Cruising in the Caribbean

Januar 2008Posted by Morten Heli-Hansen Tue, January 29, 2008 17:55:38
Vi var fem dager på Grenada. Brukte noen dager på Grand Anse Beach, (den stranda Lisbeth Salander forelsker seg i i bok nr 2 av Stieg Larsson for dere som har lest den) Vi var var på rundtur med minibuss på øya. Besøkte nasjonalparken og matet apene med bananer, så noen vannfall og innsjøer, Line og Astrid hjalp til med produksjonen av sjokolade på sjokloadefabrikken. Vi smakte på lokal rom på rom-destilleriet. Ikke den meste effektive produksjonen men de laget god rom.

Blog Image

Søndag morgen flyttet familien Kolstad ombord i båten og vi satte kurs mot Carriacou. Fin seilas på 30 nm på skarp kryss. Kryssfokken som vi ikke har prøvd før fungerte perfekt og vi fikk bra høyde mot sjø og vind. Overnatten i den stille og rolige bukta Tyrrel Bay. Dagen etter dro vi til Paradisøya Sandy Island. Liten ubebodd øy som kun består av sand og noen få palmer. Badet, snorklet og slappet av på "vår egen øy" noen timer før vi dro inn til hovedstaden Hillsborough. Spiste på en liten koselig resturant på stranda. Skipperen spiste konkyllie og de andre Blue Marlin. Mye god sjømat her.

Nå ligger vi på Clifton på Union Island og har nettopp sjekket inn i St. Vincent & Grenadines igjen. Skal en tur til Tobago Cays og de andre øyene i området her før vi seiler tilbake til Grenada 4. februar.

Alt topp ombord og alt er bare bra med store og små. Jørgen 8 mnd og Hallvard på 10 mnd leker og koser seg.

Hilsen fra

Hallvard, Astrid, Eivind, Jørgen, Aurora, Line & Morten

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post110

Grenada

Januar 2008Posted by Morten Heli-Hansen Thu, January 24, 2008 07:14:15

Vi ligger i lagunen i St.George på Grenanda. Hadde en fin seilas i kuling sydover fra Union Island på ca 40 nm. Vi har fått besøk av Hallvard, Astrid og Eivind. De hadde masse godsaker og ikke minst wienerpølser og lomper fra Norge. Det var godt!

Blir her noen dager før vi seiler en tur opp til Tobago Cays igjen. Besøket skal hjem 5. februar så da skal vi tilbake hit. Planen etter det blir antagelig å seile til Tobago. ( Ikke det samme som Tobago Cays, men lenger syd)

Alt er bra og solen skinner!

/morten

• Comments(0)//sol.seiltur.net/#post109

Union Island

Januar 2008Posted by Morten Heli-Hansen Sun, January 20, 2008 17:25:58

7. januar forlot vi endelig Rodney Bay på St.Lucia med kurs sydover mot St. Vincent og bukta Walllibou. Familien til skipperen var trygt om bord på flyet til Norge og båten var nypolert og hadde fått nytt bunnstoff. Seilas sydover er drømmeføre her borte. Jevn fin vind på rundt 10 m/s, inn ca 120 grader. Med andre ord: Fin slør og god fart i båten. Temperaturen i lufta og i vannet er på rundt 27-28 grader hver dag. Dermed er det bare deilig hvis man får en sjøsprøyt over seg. Vi ble i Wallalibou i to dager. Vi utforsket kulissene fra den første Pirats of the Caribbean filmen og fikk oss et ferskvannsbad i en foss. Artig å ha sett kulissene, men de er ikke så flinke til å gjøre vedlikehold, så det er nok ikke mange år før de er helt ødelagt.

Blog ImageKart over de områdene vi besøker for tiden. Er på The Grenadines nå. Union Island

Neste stoppested ble øya Bequia og Admirality Bay. Ankret opp 100 meter fra stranda.
Skilpadder og rokker ble et daglig syn rundt båten. På stranda var det en hule som Aurora syntes var stor stas. Etter et par dager alene kom også den norske båten Harmonia. Skipperen fikk innvilget permisjon fra Sol og ble med på fest på Devils Table. De reklamerer med ”Food and barrels of rum”. På fest var også norske Mariann fra ”Fredag” som bor på øya i vinterhalvåret. Det er hun som arrangerer jul for de skandinaviske seilerne hvert år.

Fra Bequia seilte vi sammen med Harmonia mot drømmestedet, Tobago Cays. Stedet er naturreservat og består av noen få ubebodde øyer som er beskyttet av Horseshoe riff. Passatvinden fra Atlanterhavet står rett inn, men det er lite bølger pga revet. Vannet er krystallklart og det var besøk av skilpadder rundt båten flere ganger hver dag.

Blog Image

Jolletur til revet for snorkling ble det selvsagt også. Skipperen fikk seg et lite sjokk når det kom en hai på 1,5 meter allerede etter et minutt, men den var heldigvis reddest og svømte av gårde med engang. Ellers er sikten fantastisk og det er mye liv. Fisker i alle mulige farger. Omtrent som å svømme i et akvarium. Dog litt større….

Til tross for at Tobago Cays er et fantastisk sted, fikk vi selvsagt litt motgang også.

Alt fungerte som vanlig frem til vi fikk kastet anker og Line, som vanlig, hoppet i vannet med dykkermaske for å sjekke om ankeret hadde fått feste. Da startet moroa. Ankeret lå litt dårlig så vi slo bak for å dra ankeret ned i sanden. Ingen reaksjon fra giret. Girwiren var knekt tvert av. Selvsagt skjedde dette når vi var på en av de få stedene som det er umulig å få reservedeler. Vi fikk dog ordnet det midlertidig. Vi får håpe det holder til Grenada. Neste problem på lista ble charterbåter som ankret for nærme. To netter på rad ble vi nødt til å vekke naboen for å be de flytte seg eller legge ut flere ankere. Blir dårlig nattesøvn av sånt.

Blog Image

Etter tre flotte dager på Tobago Cays dro vi videre til Union Island og Chatham Bay. I løpet av ettermiddagen ble vi åtte norske båter med seks barn og 25 voksne. Felles grilling på stranda på restaurant Shark Attack på kvelden. Vel, restaurant består av 2 utendørs griller, et skur med bardisk og fire langbord. Hummer, dorado og kylling med tilbehør på menyen. Aurora var med de andre barna og så på film i en av båtene, Jørgen var med på fest! Familien Heli-Hansen takket for seg ved midnatt, mens de andre fortsatte til kl 03. Det er ulempen med små barn, men vi var i hvert fall i bedre form enn de fleste andre dagen etter.

Vi ligger fortsatt på Union Island, men har flyttet oss til Clifton på den andre siden av øya. Her er det mulighet for å fylle opp matlagerene igjen, i tillegg får vi sjekket ut av landet før vi reiser til Grenada. Planen er å seile dit i løpet av mandag eller tirsdag.

I morgen er det også siste gang vi treffer mange av de norske båtene. Noen er på vei nordover mot USA, mens noen få, bl.a. vi er på vei sydover. Kanskje treffer vi noen av de i Irland i juni.

Som dere sikkert skjønner så har vi det bare bra. Vi storkoser oss med strandliv,
snorkling, perfekt seilevær, sol, grilling med mer, også treffer masse hyggelige folk.

Blog Image

Gullungene klarer seg bra på tur. "No one is like the Skipper" er teksten på genseren til vår minste matros.

Hilsen fra Jørgen, Aurora, Line & Morten

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post108

Noen bilder

Januar 2008Posted by Morten Heli-Hansen Fri, January 11, 2008 18:09:53
Blog ImageVår venn mr Sparkle. Kall han opp på VHF kanal 16 så kommer han og henter klesvasken din. Dagen etter kommer alt tilbake rent, pent og brettet tilbake. Perfekt!
Blog ImageStrand og palmer i Marigot Bay. Mange steder som dette
Blog ImageOnkel Anders og onkel Jonas holder utkikk.
Blog ImageTante Erle og Aurora titter ut av luka i forpiggen.

Blog ImageJørgen og Taxisjåfør/guide/hummerfikser Ashley på tur på St. Lucia.
Blog ImageKristian, Anders, Erle og Line bader i varme kilder i vulkansk vann på St. Lucia. Alle skal visstnok se 10 år yngre ut etter et bad her. Kanskje det er derfor Aurora ikke synes siden hun også tok seg et bad?
Blog ImageHele gjengen på tur til en foss på St. Lucia.
Blog ImageJørgen og Line på stranda.
Blog ImageEn liten kar som lurer på hva som skjer på utsiden av senga.
Blog ImageSol på vei tilbake til sitt rette element. Ny polert og nytt bunnstoff. Tidlig vårpuss i år.
Blog ImageAurora drikker og spiser kokosnøtt.
Blog ImageVår venn Simon som var guide og alt mulig mann i Wallilabou. Enten var han full eller så var han ikke så smart, evt begge deler. Han fortalt og spurte om de samme tingene mange mange ganger i løpet av tre timer.
Blog ImageBoatboy Simon igjen. Han jobber også som gartner for en amerikaner. Lønn ca 12 norske kroner på time!!! Forskjell på folk, men han tjener ihvertfall mer en skipperen som ikke har fått lønn siden august

Blog ImageAurora og skipperen på pirattur. Dette er buen hvor det henger pirater i begynnelsen av Pirats of the Caribbean.

Blog ImageLykkelige småmatroser leker i cockpiten. Minstemann begynner å bli ganske stor han også.
Blog ImageNok en glad matros som ikke vil ligge stille i køya si.
Blog ImageTobago Cays! Hit skal vi i løpet av uka. Dykking og snorkling. Vi gleder oss.

• Comments(0)//sol.seiltur.net/#post106

Ut paa tur, aldri sur!

Januar 2008Posted by Morten Heli-Hansen Mon, January 07, 2008 19:36:47

Baaten har naa blitt vasket, polert, faat nytt bunnstoff og skinner som solen. Den sjoesettes i dag kl 16. I natt skal vi ligge for anker inne i Rodney Bay og i morgen tidlig setter vi kursen sydover mot St. Vincent. Vi skal besoeke det stedet som den foerst av Pirats of the Caribbean filmene ble spilt inn. Skal visstnok vaere en del kuliser igjen. Blir spennede aa se. Regner med at vi blir der et par dager foer vi seiler sydover til Bequia og deretter Tobago Cays som er et dykkerparadis.

Onkel Jonas, Onkel Anders, Onkel Kristian, Tante Erle, Bamma og Bess reiste hjem i gaar kveld. Det har vaert fint med besoek de siste tre ukene.

Skal bli godt aa komme seg videre og oppleve de andre oeyene. Kanskje moeter vi noen av de andre norske seilerene paa veien sydover ogsa. I gaar var vi halvveis paa reisen. 190 dager underveis og 190 dager igjen til vi planlegger aa vaere hjemme i Halden igjen.

Vi har det bare bra!!!

Aurora, Jorgen, Line og Morten

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post104

Sol og sommer

Januar 2008Posted by Morten Heli-Hansen Thu, January 03, 2008 19:00:10
Her er det fortsatt sommer og sol. Vi nyter livet og slapper av med strandliv. I går var vi på seiltur til en bukt lenger syd på øya som heter Anse Cochon. Lå for anker 20 meter fra stranda. Snorklet og badet hele dagen. Dagen før var vi på en annen strand. Kjørte Jetski og slappet av da også.

I morgen skal båten på land. Må ta vårpussen før det blir for sent..... Vår kjøre venn Vision skal pusse og polere for oss.

Søndag kveld reiser familien til Morten hjem til kalde nord. Det har vært deilig å ha barnevakt i noen uker. Mandag skal båten på sjøen igjen og vi setter kursen sydover. Vi gleder oss til å komme oss avgårde igjen.

Alt er topp og vi koser oss.

Som dere ser av bildene så lider vi ingen nød....

Blog ImageBlog ImageBlog Image
Gratulerer med dagen til Gjermund som har bursdag i dag..

Hilsen fra Morten som skal en liten tur ut å bade litt nå...

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post103

Godt nytt år!!

Januar 2008Posted by Morten Heli-Hansen Tue, January 01, 2008 06:23:26
2008 er i gang. Det betyr at vi er omtrent halvveis på seilturen. Kvelden ble feiret med strålende fyrverkeri og champis.