Nyheter - Bilder - Reisebrev

bilder.seiltur.net

Vi er hjemme

Juli 2008Posted by Morten Heli-Hansen Sat, July 12, 2008 09:46:33

Etter 1 år, 1 uke, 6 dager og 3 timer og 11.516 nautiske mil, krysset Sol sitt eget kjølvann. Fredag 11. juli var vi tilbake i Halden og drømmeåret er over. Mange timers planlegging har nå ført til at den store drømmen er oppfylt. Vi sitter igjen med mange minner og har hatt veldig mange flotte opplevelser. Selv om det har vært en og annen dag som har vært slitsom og i overkant hektisk har vi stort sett hatt lørdag hver dag. Vi har verken funnet nytt land eller en dypere mening med livet, men vi har vært sammen som familie, fått testet oss selv og forfulgt drømmene våre.

Mange undret seg og var skeptiske til at vi dro med oss en toåring og en nyfødt baby ut på en så lang seiltur. Alle bekymringene var grunnløse. Barna har klart seg utrolig bra og har vært veldig tilpassningsdyktige. Jørgen lærte å krabbe mens det blåste kuling i Atlanterhavet. Samtidig spilte Aurora fotball og danset ballett. Varmen og sola har heller ikke vært noe problem til tross for at vi ikke har stresset med å være i skyggen hele tiden. Dog har vi brukt mye solfaktor 50. Ikke har vi hatt alvorlige skader eller sykdom heller. Derimot har vi vel en mistanke om at folk bruker barna som unnskyldning for å ”slippe” å realisere drømmene sine. Enten er de for små, eller så er de for store….Våre barn er akkurat passe!

Tusen takk til dere som har hjulpet oss for å realisere drømmen. Tusen takk også til alle dere som har sendt oss kommentarer og mailer underveis. Hjemmesiden vår har hatt snitt på nesten 100 besøk hver eneste dag hele året. Det er veldig moro å se at så mange har fulgt oss på vårt lille familieprosjekt. Og til slutt tusen takk til alle dere vi har møtt underveis og ikke minst dere som har vært med som mannskap eller på besøk. Alle har bidratt til at dette året har blitt som det har blitt og det er vi glade for.

Etter et år med langturliv har vi helt glemt hva ”tidsklemma” innebærer så det spørs vel om vi ikke får oss et lite sjokk når hverdagen innhenter oss med jobb, barnehage, hus, bil osv. Uansett har vi hatt et fantastisk år og vi er ganske sikre på at det blir nye seileventyr med familien Heli-Hansen til varme strøk om noen år. Stillehavet går jo ingen steder……

”Å våge er å miste fotfeste for en stund: Ikke våge er å miste seg selv for alltid”

(Søren Kirkegaard)

Ship O Hoy

Jørgen, Aurora, Line & Morten

• Comments(0)//sol.seiltur.net/#post150

Vi er i Norge

Juli 2008Posted by Morten Heli-Hansen Tue, July 01, 2008 15:39:10
Vi ankom Farsund søndag morgen kl 03.45 etter 2,5 døgn på havet. Det var lite vind og mye motorkjøring. Heldigvis fikk vi litt fart med genaker seiling på lørdag. Dermed hadde vi nok diesel til å komme helt frem. Flott gjestehavn i Farsund. Strøm og vann rett ved brygga. Hver morgen får man lokalavisa og noen ferske rundstykker servert på dekk. Det beste av alt: Alt er gratis, betaler ikke en krone for å ligge i havna og kjempe god service. Det er bra!!

I dag har vi seilt 49 nm til Kristiansand. Om et par timer får vi besøk av venner og i morgen skal vi til Dyreparken og besøke familie. (les Julius)

Vi har det fint!

• Comments(3)//sol.seiltur.net/#post148

Skottland på tvers

Juni 2008Posted by Morten Heli-Hansen Mon, June 23, 2008 22:37:43

Caledonia kanalen går på tvers av Skottland og binder dermed sammen Nordsjøen og Irskesjøen. Den ble bygd i perioden 1807 og 1822. De fleste vannkanaler i verden er bygd for å hjelpe industrien, men Caledoniakanalen er primært bygd for å gjøre veien inn til byene kortere og dermed unngå at folk fra The Highlands flyttet fra landsbygda. I tillegg var den viktig for å sikre seilingsrutene for militære fartøy under krigene med Napoleon og for å unngå de stormfulle og farlige farvannene nord for Skottland. Kanalen er 96,6 km lang. Den består av 29 sluser og 10 svingbruer. Det høyeste punktet er 32.3 meter over havet. Lock Ness er pga sjøormen den mest kjente innsjøen. Som så mange andre så heller ikke vi sjøormen. Mannen som har konstruert kanalen heter Thomas Telford, han er også mannen som bak Gøtakanal.

Seiling i høylandet er ganske annerledes enn havseilingen vi er vant med, men det har vært en flott tur gjennom spektakulær natur og det har ikke minst vært deilig å slippe bølger og tidevann. Vi startet på kanalen på fredag kveld og har hatt tre stopp underveis. I dag kom vi frem til Seaport Marina ved Inverness. Nå er det bare et par hundre meter og to sluser så er vi ute i Nordsjøen.

Her skal vi ligge å vente til det blir godvær og vi kan seile over til Norge. Sånn det ser ut akkurat nå så blir det avreise på fredag morgen. Værbildet endrer seg hver dag og det er mange lavtrykk som ligger i kø og truer med å komme i veien for oss. Vi får se hva som skjer. Vi gidder ikke kuling og storm på sjarmøretappen. Uansett skal vi nok klare oss her noen dager.

I går kveld ble det et hyggelig gjensyn med gjengen fra Minerva. Ryktene sier også at Uredd, Goodyear, Manana og Maggy V er inne i kanelen. Om et par dager blir det nok seks norske båter som ligger her og venter på et bra værvindu.

Alt er selvsagt fortsatt bare bra ombord i Sol-båten.

Blog ImageMorgenstund på kanalen, men Ben Nevis i bakgrunn
Blog ImageFantastisk syn da vi kom ut i Loch Lochy
Blog ImageBåten ligger trygt fortøyd blant sauer, fjell og daler
Blog ImageNeptune`s Staircase. Åtte sluser og vi klatret 19 meter
Blog ImageSnø på Ben Nevis. Storbritanias høyeste fjell. 1.343 meter.
Blog ImageLaggan Lock
Blog ImageMinstemann på sin faste plass i sykkelsetet bak i cockpiten.
Blog ImageHele familien på flytende pub ved Laggan Loch
Blog ImageEn sluse langt fra folk.
Blog ImageSlusene ned mot Fort Augustus. Loch Ness i bakgrunn
Blog ImageGlad matros under sprayhooden i regnvær
Blog ImageSånn ser det ut inne i en sluse. Noen minutter tidligere sto vannet 2,5 meter høyere
Blog ImageSlott er det også langs kanalen
Blog ImageUrquhart Castle. Et av de største borgene som er bygd i Skottland
Blog ImageVi tøffer ut i Loch Ness. Ingen sjøormer i sikte, men mye annet fint å se.

• Comments(0)//sol.seiltur.net/#post146

Skottland

Juni 2008Posted by Morten Heli-Hansen Thu, June 19, 2008 16:55:04
Vi er i Skottland. Siste landet før vi vender tilbake til gamlelandet. Natten forløp ganske bra, men det er veldig kaldt. Vi har seilt 120 nm i alt fra vindstille til kuling, sol og regn. Vi har hatt medstrøm og motstrøm. På det raskeste hadde vi 11 knop over grunnen og på det sakteste var det 1 knop. 5,3 knop motstrøm i 2 timer er ikke artig!

Vi kom frem til Dunstaffnage etter 18 timer. I morgen er det bare 5-6 timer seilas inn til Fort William og Caledoniakanalen. Der skal vi jakte på sjøormen.

Havnen vi er i nå er nr 100 i rekken av havner og ankringsplasser vi har besøkt siden vi reiste fra Eskeviken for nesten 1 år siden.

Fantastisk landskap her, men som sagt, altfor kaldt. Bare 11 grader i vannet, på land blåser det kuling, også har vi regn.

Bilder kommer etterhvert.

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post145

Mot Skottland

Juni 2008Posted by Morten Heli-Hansen Wed, June 18, 2008 17:14:40
I går var vi på tur til Belfast. Fin tur og fin by. I dag har vi rotet rundt her i Bangor. Handlet, vært på en lekeplass, sjekket værmeldinger og gjort klar båten. Line har også matet en sel som bor inne i marinaen her. Goodyear, Uredd og Manana er også her.

Nå ligger vi og venter på at tidevannet skal snu. Smart å reise nordover når det er høyvann her, da blir det nemlig medstrøm isteden for motstrøm. Enkelte steder kan strømmen bli 4-5 knop og da er det greit å seile med.

Vi seiler mot Fort William som er ved innløpet til Caledonia-kanalen. Det er ca 140 nm så vi får se om vi gidder å seile hele veien eller om vi tar et stopp underveis. Det er meldt veldig mye vind i Nordsjøen mandag og tirsdag så vi har god tid.

Vi har også kjøpt ny mobillader så nå er det mulig å ringe oss igjen.

Alles in ordnung..

• Comments(0)//sol.seiltur.net/#post144

Nord-Irland

Juni 2008Posted by Morten Heli-Hansen Mon, June 16, 2008 20:28:26
Søndagsturen gikk fra Howth til den lille fiskelandsbyen Ardglass. Dermed var vi i Nord-Irland. Distanse 57 nm. Ble mye motorseiling på nesten flatt hav. Vi så en god del hval underveis. Antagelig var det spekkhoggere. Så bare finene så sikre er vi ikke. På vei inn til Ardglass var det mange sjøløver som lå å solte seg på strendene.

I dag fikk skipperen en ytterst frisk start på dagen. Det har hakket litt i giret de siste dagene så det var tid for å sjekke propellen. 12 graders vann frister ikke, selv med våtdrakt. Som ventet hadde vi fått fangt! Stor kvase med gammelt tau. Etter fem minutter var alt borte og vi kastet loss mot Bangor, rett øst for Belfast. Motor hele veien og med litt medstrøm brukte vi rett over fem timer på de 35 milene. Nok en gang en flott marina, men alle fasiliter, men som vanlig dyrt. Ca 400 kroner pr natt. Kan nesten bo på hotell for den prisen.

I morgen blir togtur til Belfast.

Mobilladeren vår er død så vi er uten mobiltelefon for tiden.

Blog ImageEt par tykkaser som ønsker oss velkommen til Ardglass
Blog ImageArdglass på lavvann.
Blog ImageAurora og Line på tur
Blog ImageFrisk start på dagen, men nå er det ihvert fall ikke tau i propellen
Blog ImageMye fint å se i Irland, men det er altfor kaldt her. Vi savner Karibien allerede...

• Comments(0)//sol.seiltur.net/#post143

Øl og storbyliv

Juni 2008Posted by Morten Heli-Hansen Sat, June 14, 2008 21:49:54
I går var det hviledag ombord i Sol-båten. Alle er friske igjen. Lørdag morgen var vi klare for Dublin. Det er ikke bare bare når to store og to små skal ha med vogner, bleier, mat osv for en hel dag, men vi kom oss på lokaltoget og 30 minutter senere var vi midt i Dublin sentrum. Vi ruslet litt rundt i hyggelige gater og parker. Vi så noen slott, katedraler og kirker. Flott by! Selvsagt måtte også vi ta den obligatoriske runden innom Guinness-bryggeriet. Nå kan vi brygge øl og vi vet også at Guinnessøl selges i 140 land. I Gravity Bar på toppen av bryggeriet fikk vi også hver vår pint.

En dag i storby med små barn er mer slittsomt enn månedsvis på palmestrendene i Karibien så det blir med denne ene dag for denne gang. Sitat Aurora i Dublin "Jeg klarer ikke gå, Pappa, du må bære meg" Dette ble gjentatt cirka 100 ganger på 8 timer, så i morgen tidlig kaster vi loss med kurs nordover. Vi regner med at det blir en kort etappe i morgen. Ca 55 nm til Ardglass evt 95 nm til Belfast. Vi får se hvordan vær og vind er der ute.

Planen videre: Vi håper at værforholdene blir såpass at vi kan seile en etappe hver dag de neste fire dagene. Da er vi ved innløpet av Caledoniakanalen 19-20.juni. Selve kanalen bruker vi nok 2-3 dager på før vi gjør oss klar for Nordsjøen i Iverness. Nok en gang er vi avhengige av været, men går alt som vi ønsker starter vi fra Iverness rundt 22.-24. juni. Det er i ca 330 nm mellom Iverness og Norge (2,5 døgn). Deretter skal vi bruke et par uker oppover Sørlandet før vi kommer til Halden andre uken i juli engang. Eller noe sånt. Vi får se hva som skjer.....

I kveld blir det DVD i båten, siden vi skal opp og avsted kl 5.00 i morgen tidlig.

Blog ImageKaldt, vått og sykdom på gang. Båtlivet er herlig...
Blog ImageAurora og Line på cafè
Blog ImageJørgen på sin faste plass trygt bak nettet i køya
Blog ImageNå er det tidevannsforskjeller igjen. Her er det vårpuss som står for tur
Blog ImageEn av Dublins mange kirker
Blog ImageIkke bare Heli-Hansen på Guinness i dag, sannlig kom Batman, Supermann og et par andre tvilsomme karer også....
Blog Imagemen ingen av de fikk øl, men det fikk Jørgen.

• Comments(0)//sol.seiltur.net/#post142

Strabasiøs ferd mot Dublin

Juni 2008Posted by Morten Heli-Hansen Thu, June 12, 2008 19:19:16
Onsdag morgen kl 8.45 kastet vi loss på det vi trodde skulle bli en rolig etappe mot Dublin. Det startet dog som forventet med motorseiling de første 12 timene. Så startet moroa. Først fikk Aurora omgangssyke, så skipperen, deretter Jørgen og tilslutt Line. Omtrent samtidig ble det selvsagt mørkt, vinden dreide rett i mot og økte til ca 20 knop. Pga mye tidevannstrøm i Irskesjøen er det ikke så mange havner som frister å ankomme i mørket. Dermed var det bare å stå på mot Dublin. Line og jeg byttet på styrevakter, spyvakter, spyvaske og barnevakter hver andre time. Skal si vi hadde det artig der ute.....
30 timer senere var 175 nm unnagjort og vi fikk oss en plass på Howth Yacht Club rett på utsiden av Dublin. Formen er litt bedre nå som vi har slappet av noen timer, men det blir nok ikke Dublin før til lørdag.

Vi lever til tross for at vi nettopp har unnagjort det verste døgnet på hele turen.

Her kommer noen bilder fra de siste ukene.......

Blog ImageFlatt hav på vei til Azorene
Blog ImageUendelig mange logoer fra båter som har vært i Horta før oss
Blog ImageMen det var plass til en Sol-logo også
Blog ImageHorta
Blog ImageRøff natur også på Faial
Blog ImageVulkankrater
Blog ImageFjellet Pico i solnedgang. Fjellet er over 2000 meter høyt
Blog ImageMellom Azorene og Irland så vi omsider hval.
Blog ImageTakket være to sterke karer.....
Blog Imagefikk vi landkjenning ved fyret i Kinsale etter åtte døgn på havet. Dermed var Atlanterhavet krysset på nytt.

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post141

Gjenforening

Juni 2008Posted by Morten Heli-Hansen Tue, June 10, 2008 12:06:04
Familien er endelig gjenforent. Søndag var en bra dag for alle ombord i Sol-båten.
Vi ligger fortsatt i Kinsale. En liten hyggelig by. Søndagen gikk med til togkjøring og utpakking. Mandag feiret vi skipperkonas bursdag og slappet i godværet. I dag blir det klargjøring av båt før vi seiler mot Dublin i morgen tidlig. Distansen er ca 170 nm så det blir i overkant av 24 timer underveis.

I går kom også de tre norske båtene, Manana, Uredd og Goodyear hit. Dermed er de fleste norske båtene tilbake på østsiden av Atlanterhavet.

Solen skinner og vi er fornøyde.

• Comments(1)//sol.seiltur.net/#post140

Irland

Juni 2008Posted by Morten Heli-Hansen Sat, June 07, 2008 00:23:01
Vi er i Irland. Sol-båten har seilt over Atlanterhavet to ganger. Skipperen er stolt og glad.